Özet:
Günümüzde şirketler, değişen rekabet koşullarında hayatta kalabilmek için en önemli
faktörlerden birinin doğru ve etkili insan kaynakları yönetimi olduğunun bilincindedir.
Ancak yeni yönetim anlayışları, eğitim seviyesinin artması, gelişen teknoloji,
piyasadaki değişimler, kurumların yönetim süreçlerini zorlaştırmakta, bunun
sonucunda çalışanların örgüte ve çalışma arkadaşlarına olan bağlılıkları ve
motivasyonları azalmaktadır. Performans beklentilerini gerçekleşmeyen yöneticiler,
bağlılık ve verimliliği arttırmak için arayış içine girmektedir. Bu doğrultuda,
çalışanların tutum ve davranışlarının belirleyicisi olan psikolojik sözleşme ve işe
adanmışlık kavramları, çalışan-örgüt ilişkisinin açıklamakta faydalı olmaktadır.
Ancak çalışanların tutum ve davranışlarını anlamak için algılarının bilinmesi gerekir.
Psikolojik sözleşmeler ve işe adanmışlık, yöneticilere bu perspektifi sunabilen araç ve
yöntemler niteliği taşımaktadır.
Bu çalışmanın temel amacı, çalışan ile organizasyon arasındaki ilişkiyi güçlendiren
psikolojik sözleşme ile işe adanmışlık arasındaki ilişki için bir model önermektir. Bu
amaç doğrultusunda yapılan çalışma, Türkiye’de havacılık sektöründe çalışan 199
kişinin katılım sağladığı anket yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Anket yoluyla elde
edilen veriler SPSS programı yardımıyla analiz edilmiştir.
Araştırma analizleri sonucunda elde edilen bulgulara bakıldığında, ankete katılan
havacılık sektöründeki çalışanların psikolojik sözleşme algılarının işe adanmışlık
düzeyleri üzerinde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca çalışanların işe
adanmışlık düzeyleri üzerinde, psikolojik sözleşme boyutlarından ilişkisel psikolojik
sözleşmenin pozitif etkisi olduğu, işlemsel psikolojik sözleşmenin ise negatif etkisi
olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Psikolojik sözleşme algısı ve işe adanmışlık arasındaki
ilişkilerin analiz edilmesi ile teoriye ve uygulamaya önemli katkılar sağlanacağı
düşünülmektedir.