Abstract:
İçinde bulunulan bilgi ve teknoloji çağı, bilginin hızlı yayılması, çevresel belirsizliğin artması, sürekli bir değişimin varlığı gibi çeşitli faktörler işletmeleri varlıklarını sürdürebilmeleri bağlamında zorlamaktadır. Bunun bilincinde olan işletmeler proaktif bir çizgide stratejik hamleler geliştirmekte ve bunların üstesinden gelinmesi için kilit unsurun "insan" olduğu, insana değer verilmesi gerektiği görüşünde birleşmiştir. Bu sebeple en önemli sermayesinin insan olduğunu düşünen işletmeler, nitelikli ve yetenekli işgören adaylarını cezbetmek ve onlardan maksimum faydayı almak için stratejik faaliyetler yürütmektedir. İşveren markası kavramı, nitelikli ve yetenekli işgören adaylarını cezbetmek ve mevcut çalışanları muhafaza etme noktasında işletmenin gücünü gösteren bir kavramdır. İşletmeler bünyesinde barındırmayı arzuladığı mevcut nitelikli ve yetenekli çalışanlar ile rekabet avantajı elde etmek için, krizleri fırsata çeviren, proaktif olan, kendi içerisinde yenilikçi olan bir yapı kurmayı hedefler. Bunların neticesinde risk alarak iç girişimci davranışlar sergiler. İç girişimcilik, işletme içi girişimciliği ifade ettiği gibi, temel amacın değişen çevreye uyum sağlama ve işletmeyi rakiplerinden ileriye taşıma, farklılaştırma olduğu söylenebilir. Çalışmada çalışanın işveren marka algısının iç girişimcilik ile olan ilişkisi incelenmiş olup işveren marka algısının iç girişimcilik düzeyi üzerindeki etkisi sorgulanmıştır. Çalışanların iç girişimcilik eğilimi göstermelerinin işveren marka algısına bağlı olup olmadığı belirlenmek istenmiştir. Yetenekli işgören adaylarından beklenilen performanslardan birisi rekabet avantajı elde edilmesi, farklılık yaratılması, değer oluşturulması bağlamında son derece önemli olan iç girişimci performanstır. İşletmeler organizasyonlarını iç girişimciliği artıracak şekilde düzenlemeye çalışırken, iletişimden yapıya çeşitli kademelerde değişikliklere giderken algılanan işveren markasının çalışanlarının iç girişimciliği üzerindeki etkileri de bu bağlamda önemlidir. Araştırma, nicel yöntem kullanılarak tasarlanmıştır. Araştırma verileri, 2019 yılında hem yüz yüze hem de online anket yöntemi kullanılarak elde edilmiş ve toplam 413 çalışana ulaşılmıştır. Çalışmada; frekans ve yüzde analizi, güvenilirlik analizi, temel bileşenler analizi, korelasyon analizi ve regresyon analizi yapılmıştır. Sonuç olarak; işveren marka algısının çalışanların iç girişimcilik düzeyleri üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkiye sahip olduğu bulgulanmıştır