Entrepreneurship can be defined as the process of establishing and running a new
business, utilizing existing human and financial resources as well as bearing the risks
in order to make a profit from the established business venture. In another words,
entrepreneurs are women and men who bring together all elements of production in
the best conditions in order to produce goods and services. Every individual in the
society is subjected to different roles and fulfilling these expectations can affect their
entrepreneurial experience as well as their personal life. The essence of these
imposed roles varies between men and women and therfore women due to their
different backgrounds tend to have different approaches as women entrepreneurs in
the process of establishing and running their business. However, the extent of these
imposed expectations and consequently, women’s experiences can vary due to
different socio-cultural and economic level of each country.
This study aims to portray the similarities and differences among women
entrepreneurs in 3 different countries with various socio-cultural and economic
backgrounds. Exploring motivations and role models of women entrepreneurs as well
as their support system and networking structure, work/life balance issues faced by
them, their perception of success and finally the problems that they encounter
throughout their entrepreneurial process are the main objectives of this study. To
achive this end, face to face interviews were conducted with women entrepreneurs in
Turkey, Iran and Germany. Throughout this study, different experiences and
approaches of women entrepreneurs in these 3 countries were discovered. Finally, as
a result of this qualitative study, it was revealed that the core of the problems that
women entrepreneurs in the countries in question, face are the same. However, the
extent of these experiences and their impact on women's life varies according to the
degree of economic development and gender equality in each country.
Girişimcilik, yeni bir iş kurma ve yönetme sürecinde, kar elde etme hedefiyle mevcut
insani ve finansal kaynakları kullanmak ve bu süreçten doğan riskleri taşımak olarak
tanımlanabilir. Başka bir deyişle girişimciler mal ve hizmet üretebilmek için tüm
üretim ögelerini en iyi koşullarda bir araya getiren kadın veya erkeklerdir.
Toplumdaki her birey farklı rollere maruz kalmaktadır ve bu beklentileri yerine
getirmek, girişimcilik deneyimlerini ve kişisel yaşamlarını etkilemektedir. Bu
beklentilerin boyutu kadınlar ve erkekler arasında farklılık göstermektedir bu
nedenle, kadınlar işlerini kurma ve yürütme sürecinde farklı alt yapılarından dolayı
farklı yaklaşımlara sahip olabilirler. Ancak, kadınlardan beklentiler ve dolayısıyla
onların iş kurma deneyimlerinin kapsamı, her ülkenin farklı sosyo-kültürel ve
ekonomik seviyesine bağlı olarak değişebilir.
Bu çalışma, 3 farklı ülkedeki kadın girişimciler arasındaki benzerlik ve farklılıkları
çeşitli sosyo-kültürel ve ekonomik çevrelerini göz önünde bulundurarak ortaya
koymayı amaçlamaktadır. Bu araştırmanın ana kadın girişimcilerin motivasyonlarını
ve rol modellerini, destek sistemlerini ve ağ yapılarını, karşılaştıkları iş / yaşam
denge sorunlarını, başarı algılarını ve son olarak girişimcilik sürecinde karşılaştıkları
sorunları araştırmak bu araştırmanın ana hedefleridir. Bu bağlamda Türkiye, İran ve
Almanya'daki kadın girişimcilerle yüz yüze görüşmeler yapılmıştır. Araştırma
bulguları, bu 3 ülkedeki kadın girişimcilerin farklı deneyimleri yanında benzerlikler
de göstermiştir. Son olarak, bu nitel çalışmanın sonucunda, söz konusu olan
ülkelerdeki kadın girişimcilerin yaklaşık aynı temel problemler karşılaştıkları ortaya
konulmuştur. Ancak kadınların yaşadığı bu deneyimlerin kapsamı ve onların
hayatındaki etkisi ülkelerindeki ekonomik gelişimler ve cinsiyet eşitliliği derecesine
göre değişmektedir.