YTÜ DSpace Kurumsal Arşivi

Okul öncesi çocuk kitaplarındaki hayvan karakterlerin geliştirilme yolları üzerine bir durum tespiti

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Ucuzsatar, Nil
dc.date.accessioned 2022-03-16T07:38:27Z
dc.date.available 2022-03-16T07:38:27Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri http://dspace.yildiz.edu.tr/xmlui/handle/1/12639
dc.description Tez (Yüksek Lisans) - Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019 en_US
dc.description.abstract Bu araştırmada okul öncesi dönemindeki çocuklar için hazırlanmış çocuk edebiyatı eserlerindeki kişileştirilmiş hayvan karakterlerin geliştirilme durumlarını (davranış ve eylemlerle, konuşma yoluyla, fiziksel özelliklerle, diğer karakterlerin yorumuyla, yazarın yorumuyla) ve karakter özelliklerini (açık, kapalı, durağan, devingen) tespit etmek amaçlanmıştır. Nitel araştırma desenlerinden durum çalışması ile yürütülen araştırma, iç içe geçmiş tek durum deseni ile yapılandırılmıştır. İç içe geçmiş durumları, karakterlerin açık/kapalı olma durumu, devingen/durağan olma durumu ve karakter geliştirmenin beş yolu (davranış ve eylemlerle, konuşma yoluyla, fiziksel özelliklerle, diğer karakterlerin yorumuyla, yazarın yorumuyla) oluşturmaktadır. Araştırmanın inceleme nesnelerini, ölçüt örnekleme yoluyla seçilmiş okul öncesi döneme yönelik anlatı türündeki, 2014-2018 yılları arasında ilk baskısı yapılan, yerli yazarlarca kaleme alınmış, kişileştirilmiş hayvan karakterli 33 adet çocuk kitabı oluşturmaktadır Araştırmadaki çocuk kitapları doküman olarak kabul edilmiş ve analiz süreci doküman incelemesi ile yürütülmüştür. Karakter özelliklerinin açık veya kapalı olarak belirlenmesindeki göstergeler, Sever’in (2010) belirlediği ölçütler; karakter özelliklerinin durağan veya devingen olarak belirlenmesi ve karakter geliştirme yollarına dair göstergeler, Lukens’in (2007) belirlediği ölçütler dikkate alınarak alan uzmanlarının görüşleri doğrultusunda bir form geliştirilmiş ve inceleme nesnelerinde yer alan tüm kişileştirilmiş hayvan karakterler, özellikleri ve geliştirilme yolları doğrultusunda içerik analizine tabi tutulmuştur. İçerik analizi ile kategorilendirilen veriler, betimsel analiz ile yorumlanmıştır. Araştırmanın sonucunda incelenen hayvan karakterlerin en çok konuşma yoluyla geliştirildikleri; baş kişilerin daha çok açık ve devingen, yan kişilerinse kapalı ve durağan özellik gösterdikleri tespit edilmiştir. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.subject Okul öncesi çocuk edebiyatı en_US
dc.subject Hayvan karakterler en_US
dc.subject Karakter özellikleri en_US
dc.subject Karakter geliştirme yolları en_US
dc.title Okul öncesi çocuk kitaplarındaki hayvan karakterlerin geliştirilme yolları üzerine bir durum tespiti en_US
dc.type Thesis en_US


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster