Özet:
Bu araştırma Türk çocuk edebiyatı yazarlarından Koray Avcı Çakman'ın
çocuklara yönelik olarak yazdığı yenilmelerindeki eğitsel iletileri ve bu eğitsel
iletilerin kullanımının hangi amaca yönelik olduğunu tespit etmek ve eğitsel
iletileri bu amaçlar doğrultusunda (sevgiye yönelik, iletişime yönelik, kişisel
gelişme yönelik ve evrensel değerlere yönelik) kategorilendirerek kitaplardaki
dağılımını ortaya koymak amacıyla yapılmıştır.
Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması ile
gerçekleştirilmiştir. Çalışma deseni olarak iç içe geçmiş tek durum deseni
kullanılmıştır. Araştırmanın inceleme nesnelerini Koray Avcı Çakman'a ait 5
hikaye kitabında yer alan 56 hikaye metni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı
olarak 40 farklı eğitsel iletiyi gösteren bir ölçüt listesi hazırlanmıştır.
Araştırmanın verileri olan hikaye metinlerindeki eğitsel iletiler, içerik analizi
ile değerlendirilmiştir.
Araştırma sonucunda yazarın eserlerinde toplam 255 adet eğitsel ileti tespit
edilmiştir. Bunların 252'si dolaylı bir biçimde aktarılırken 3 eğitsel ileti
doğrudan bir anlatım ile aktarılmıştır. Bu eğitsel iletiler dört ana kategori
altında değerlendirildiğinde, yazarın eserlerinde %33,33 oranı ile kişisel
gelişime yönelik iletilere en fazla yer verildiği görülmüştür. Bu kategoriyi
%31,37 oranı ile sevgiye yönelik iletiler, %26, 27 oranı ile evrensel değerlere
yönelik iletiler ve %9,02 oranı ile iletişime yönelik iletiler izlemiştir.