Özet:
Araştırmada, iş yerindeki stres kaynaklarının, çalışma yaşamı kalitelerinin, yaşam
stillerinin, psikolojik danışman ya da öğretmen olmanın ve cinsiyetin, psikolojik
danışmanların ve öğretmenlerin iyi oluşlarını anlamlı bir biçimde yordayıp
yordamadığı incelenmiştir. Araştırma, betimsel ve nedensel bir çalışmadır.
Araştırmanın çalışma grubunu 87 psikolojik danışman ve 463 öğretmen olmak üzere
toplam 550 kişi oluşturmuştur. Araştırmada gerekli verileri elde etmek için,
“PERMA İyi Oluş Ölçeği”, “Stres Kaynakları Ölçeği”, “Yaşam Stilleri Envanteri‟,
‟Çalışanlar İçin Yaşam Kalitesi Ölçeği‟ ve “Kişisel Bilgiler Formu” kullanılmıştır.
Verilerin çözümlenmesinde SPSS21 Paket Programı'ndan yararlanılmıştır.
Araştırmada, öncelikle iş yerindeki stres kaynakları, yaşam stilleri, çalışanlar için
yaşam kalitesi ve iyi oluş için yüzdelik değerleri hesaplanmıştır. Araştırmada, iş
yerindeki stres kaynaklarının, çalışma yaşamı kalitelerinin, yaşam stillerinin,
psikolojik danışman ya da öğretmen olmanın ve cinsiyetin, psikolojik danışmanların
ve öğretmenlerin iyi oluşlarını anlamlı bir biçimde yordayıp yordamadığını
belirleyebilmek için Doğrusal Regresyon analizi yapılmıştır.
Araştırmanın sonucunda, psikolojik danışmanların ve öğretmenlerin %48.9'unun iş
yerindeki stres kaynakları düşükken-azken; %51.1'inde stres kaynakları yüksek-fazla
bulunmuştur. Araştırmanın sonucunda, psikolojik danışmanların ve öğretmenlerin
sahip oldukları çalışma yaşamı kalitesi için; %48.6'sında mesleki doyum düşükken;
%51.4'ünde mesleki doyum yüksek bulunmuştur. %44.2'sinde mesleki tükenmişlik
düşükken; %55.8'inde mesleki tükenmişlik yüksek bulunmuştur. %49.8'inde empati
yorgunluğu düşükken; %50.2'sinde empati yorgunluğu yüksek bulunmuştur.
Psikolojik danışmanların ve öğretmenlerin sahip oldukları yaşam stilleri için
%51.7'sinde kontrol stili düşükken; %48.3'ünde kontrol stili yüksek bulunmuştur.
%51.7'sinde benlik saygısı düşükken; %48.3'ünün benlik saygısı yüksek
bulunmuştur. %37.7'sinin memnuniyet stili düşükken; %62.3'ünün memnuniyet stili
yüksek bulunmuştur. %29.9'unun mükemmeliyetçilik stili düşükken; %70.1'inin
mükemmeliyetçilik stili yüksek bulunmuştur. %52.1'inin beklenti stili düşükken;
%47.9'unun beklenti stili yüksek bulunmuştur.
Araştırmanın sonucunda, psikolojik danışmanların ve öğretmenlerin %49.4'ünün iyi
oluş düzeyi düşükken; %50.6'sında iyi oluş düzeyi yüksek bulunmuştur
Araştırmanın sonucunda, iş yerindeki stres kaynaklarına sahip olmak değişkeninin,
psikolojik danışmanların ve öğretmenlerin iyi oluş düzeylerinin anlamlı bir
yordayıcısı olduğu bulunmuştur. Stres kaynakları az olan psikolojik danışmanların ve
öğretmenlerin iyi oluş puan ortalaması, stres kaynakları fazla olanlarınkinden anlamlı
düzeyde yüksek olduğu bulunmuştur.
Araştırmanın sonucunda, çalışma yaşamı kalitesinden mesleki doyum değişkeninin,
psikolojik danışmanların ve öğretmenlerin iyi oluş düzeylerinin anlamlı bir
yordayıcısı olduğu bulunmuştur. Mesleki doyumu yüksek olan psikolojik
danışmanların ve öğretmenlerin iyi oluş puan ortalaması, mesleki doyumu düşük
olanlarınkinden anlamlı düzeyde yüksek olduğu bulunmuştur. Çalışma yaşamı
kalitesinden mesleki tükenmişlik değişkeninin, psikolojik danışmanların ve
öğretmenlerin iyi oluş düzeylerinin anlamlı bir yordayıcısı olduğu bulunmuştur.
Mesleki tükenmişliği düşük olan psikolojik danışmanların ve öğretmenlerin iyi oluş
puan ortalaması, mesleki tükenmişliği yüksek olanlarınkinden anlamlı düzeyde
yüksek olduğu bulunmuştur. Çalışma yaşamı kalitesinden eş duyum yorgunluğu
değişkeninin, psikolojik danışmanların ve öğretmenlerin iyi oluş düzeylerinin
anlamlı bir yordayıcısı olduğu bulunmuştur. Eş duyum yorgunluğu düşük olan
psikolojik danışmanların ve öğretmenlerin iyi oluş puan ortalaması, eş duyum
yorgunluğu yüksek olanlarınkinden anlamlı düzeyde yüksek olduğu bulunmuştur.
Araştırmanın sonucunda, yaşam stillerinden kontrolcü stilin ve beklenti stilinin,
psikolojik danışmanların ve öğretmenlerin iyi oluş düzeylerinin anlamlı bir
yordayıcısı olmadığı bulunmuştur. Yaşam stillerinden mükemmeliyetçilik stilinin,
psikolojik danışmanların ve öğretmenlerin iyi oluş düzeylerinin anlamlı bir
yordayıcısı olduğu bulunmuştur. Mükemmeliyetçiliği yüksek olan psikolojik
danışmanların ve öğretmenlerin iyi oluş puan ortalaması, mükemmeliyetçiliği düşük
olanlarınkinden anlamlı düzeyde yüksek olduğu bulunmuştur. Yaşam stillerinden
benlik saygısı stilinin, psikolojik danışmanların ve öğretmenlerin iyi oluş
düzeylerinin anlamlı bir yordayıcısı olduğu bulunmuştur. Benlik saygısı yüksek olan
psikolojik danışmanların ve öğretmenlerin iyi oluş puan ortalaması, benlik saygısı
düşük olanlarınkinden anlamlı düzeyde yüksek olduğu bulunmuştur. Yaşam
stillerinden memnuniyet stilinin, psikolojik danışmanların ve öğretmenlerin iyi oluş
düzeylerinin anlamlı bir yordayıcısı olduğu bulunmuştur. Memnuniyeti yüksek olan
psikolojik danışmanların ve öğretmenlerin iyi oluş puan ortalaması, memnuniyeti
düşük olanlarınkinden anlamlı düzeyde yüksek olduğu bulunmuştur.
Araştırmanın sonucunda, psikolojik danışman ya da öğretmen olmak değişkeninin,
psikolojik danışmanların ve öğretmenlerin iyi oluş düzeylerinin anlamlı bir
yordayıcısı olduğu bulunmuştur. Psikolojik danışmanların iyi oluş puan ortalaması,
öğretmenlerinkinden anlamlı düzeyde düşük bulunmuştur. Ayrıca, araştırmanın
sonucunda, cinsiyet değişkeninin, psikolojik danışmanların ve öğretmenlerin iyi oluş
düzeylerinin anlamlı bir yordayıcısı olmadığı bulunmuştur.
Araştırmanın bulguları, ilgili alanyazın ışığında tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.