dc.description.abstract |
Türkiye'de mesleki eğitimin gerçekleştirildiği yüksek öğretim kurumlarından birisi de meslek yüksekokullarıdır. Bu kurumlardaki mesleki programların değerlendirilmesine yönelik çalışmalar, programların niteliğinin arttırılması için önem arz etmektedir. Bu çalışmanın amacı; öğretim elemanı, öğrenci, mezun ve istihdam sağlayıcıların Kontrol ve Otomasyon Teknolojisi Programına yönelik bakış açılarını belirlemektir. Değerlendirmede göz önünde bulundurulacak boyutlar, programın kapsamlı bir değerlendirilmesini sağlayabilir. Çalışma nitel tekniklerle yürütülmüştür. Verilerin toplanmasında; birinci aşamada yarı-yapılandırılmış görüşme formları ile katılımcılarla görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Bu katılımcılar, mesleki dersleri vermekte olan öğretim elemanları, öğrenciler, program mezunları ve iş yeri temsilcileri şeklinde gruplandırılmıştır. İkinci aşamada, yaz dönemini başarı ile tamamlamış öğrencilerden staj değerlendirme formları ve iş yerindeki yetkililerin stajyerleri değerlendirdiği stajyer değerlendirme formları çalışmaya dahil edilmiştir. Üçüncü aşamada ise, program başkanlığının sektördeki firmalarla yaptıkları işbirlikleri dokümanları çalışmaya dahil edilmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçları arasında, program mezunlarının mesleki yeterliliklerinin firmalarda çalışmaya yeterli olduğu yer almıştır. Mezunların mesleki ilgilerinin yeterli, işe ve iş yeri ortamına uyumlu olduğu belirlenmiştir. Ayrıca stajlarını yapan öğrencilerin yüksek bir oranda aynı firmada istihdam edilmek istendiği sonucuna da ulaşılmıştır. Program ve sektör arasındaki var olan işbirliklerinin arttırılması gerektiği ve işbirliklerinin öğretim elemanı, öğrenci, mezun ve firmalara çok sayıda faydaları olduğu anlaşılmıştır. Son olarak, yaz dönemlerinde yapılan staj uygulamalarının öğrencilerin mesleki becerilerini arttırması, işe uyumu, mesleği tanıması vb. süreçlere olumlu katkıları olduğu sonucu elde edilmiştir. Elde edilen sonuçlara bakıldığında, programın halen büyük bir ihtiyacı karşıladığı, bununla birlikte yaşanan bazı sorunların mesleki eğitimi olumsuz etkilediği ve bu nedenle sorunların çözüme kavuşturulması gerektiği sonucu ortaya çıkmıştır. |
en_US |