Özet:
On dokuzuncu yüzyılın sonuna doğru Yakın Doğu’da bulunan ve Modernleşmeye
doğru adımlar atan ülkeler arasında, Türkiye ve İran’da bulunmuştur. Batı’da doğan
Modernleşme hareketi tüm diğer alanlar gibi sanat dünyasında da önemli değişimlere
yol açmıştır. Doğu’da yer alan Türkiye ve İran gibi ülkeler Modern ve ardından
gelen Postmodern sanat akımlarının tanımlama sürecinde ilk başta Batı’yı taklit
etmişlerdir. Ancak 20. Yüzyılın sonlarına doğru Postmodern akımı, bu iki ülkenin
kendi dinamikleri doğrultusunda ilerlemiş ve o ülkelerin koşullarına göre özgün bir
hal almıştır. Bu çalışmada 1970-2015 seneleri arasında Modern ve Postmodern
akımlarının, Türkiye ve İran sanat alanına yarattığı etkiler analiz edilmiştir. Özellikle
Postmodern sanat akımının bir eğilimi olan ve düşünceyi sanat yapıtına
dönüştürmeyi hedef kılan kavramsal sanatın, bu iki ülkede izlediği yol ele alınmıştır.
Daha sonra Modernleşmenin yol açtığı değişimlerle sanat alanında daha aktif olan
kadın sanatçıların, kavramsal sanat alanındaki etkileri ve bu alanla ilgili olan
görüşleri, eğilimleri ve tutumları incelenmiştir. Bu bağlamda belirlenen seneler
arasında kavramsal eserler yaratan 10 İranlı ve 10 Türk kadın sanatçının çalışmaları,
kavram, konu ve teknik açısından incelenmiş ve sanal bir sergi ortamında bir araya
getirilmiştir. Böylece kavramsal sanatın bu iki ülkede tanımlandığı, algılandığı ve
ilerlediği dönemde, kadın sanatçılar tarafından yaratılan bu eserler arasında bulunan
benzerlik ve farklılıklar ortaya konulmuştur.