Özet:
Bu çalışmada Türkiye’de otomotiv sanayi sektörünün yoğunlaştığı Doğru Marmara
(Bursa, İstanbul, Kocaeli, Sakarya) otomotiv sanayi kümesinde 2008 yılı
sonrasında yaşanan değişim incelenmiştir.
Küme, firmalara pozitif dışsallık sağlayan bir mekansal organizasyon olarak
özellikle 1990’lar ve 2000’ler itibariyle geniş bir tartışma alanı bulmuştur. Bu
tartışma alanı kümelerin iç işleyişini anlamaya, politika aracı olarak kümeleri
değerlendirmeye yönelik birçok çalışmaya zemin oluşturmuştur. Bu süreçte
literatürde eksik olan küme evrimi konusuysa evrimsel ekonomik coğrafya ve
evrimsel ekonomik coğrafya çatısı altındaki uyum döngüsü yaklaşımıyla 2000’ler
sonrasında literatürde geniş bir yer almaya başlamıştır. Literatürün geldiği bu
noktada, Doğu Marmara otomotiv sanayi kümesi değişimini inceleyen bu çalışma,
evrimsel ekonomik coğrafya ve uyum döngüsü yaklaşımını teorik arka plan olarak
almıştır. Çalışmanın analitik zeminiyse küme literatüründe sıkça atıfta bulunulan
kavramlardan ve bu kavramların ilişkilerinden oluşan, evrimsel ekonomik
coğrafya ile uyum döngüsü yaklaşımı kapsamında küme değişim analizi için
önerilen eylem, ağ, bağlam analitik çerçevesi olarak belirlenmiştir.
Doğu Marmara otomotiv sanayi kümesi, Türkiye otomotiv sanayi sektöründe
olduğu gibi 2005 sonrası dönemde Ar-Ge, tasarım ve teknoloji yönetiminin hakim
olduğu bir yapıya sahiptir. Ayrıca, kümenin hem üretim hem de pazar anlamında
güçlü küresel bağlantılarının olması ve ana firmaların küresel firmaların iştiraki
olması, sektörün küresel anlamda geçirdiği değişimin kümede de etkili olmasına
neden olmuştur. Bu dönem içerisinde, aktörler yenilik yaparak değişime uyum
sağlamaya çalışmıştır. Bununla ilişkili olarak, 2008 yılında 5746 sayılı Araştırma,
Geliştirme ve Tasarım Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun ile Ar-Ge
merkezlerinin kurulmaya başlanması, Doğu Marmara otomotiv sanayi
kümesindeki birinci yan sanayilerin sektörün değişen koşullarına uyum sağlaması
için gerçekleştirdiği temel eylemdir. Yaşanan değişime uyum sağlamak için
gerçekleştirilen bu eylem ve bu eylemle ilişkili diğer eylemler aktörlerin mevcut ağ
yapılarını da değiştirmiş ve yeni ağlar kurmalarını sağlamıştır.
Bu kapsamda, çalışma kümede yaşanan bu değişimi tespit etmek ve bu değişimin
arkasındaki nedenleri araştırmayı, değişimin nasıl gerçekleştiğini incelemeyi amaç
olarak belirlemiştir. Bu amaçla, tezin analitik zemin olarak aldığı eylem, ağ, bağlam
kavramlarından ve ilişkilerin oluşan analitik çerçeve geliştirilmeye çalışılmış ve bu
analitik çerçeve üzerinden saha araştırması yapılmıştır. Saha araştırmasında
çalışmanın odağındaki birinci yan sanayilere nicel yöntem doğrultusunda anket
uygulanmış ve bu yöntem sonucunda değişim, bu değişimin eylem ve ağda
farklılaşmaları tespit edilmiştir. Bununla birlikte, nitel yöntemle ana sanayi, STK ve
birinci yan sanayiler ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilerek
değişimin nedenleri ve nasıl gerçekleştiği incelenmiştir.
Sonuç olarak çalışmada, Doğu Marmara otomotiv sanayi kümesinin bir değişim
geçirdiği, bu değişimin aktörlerin gerçekleştirdikleri eylemlerde, kurdukları
ağlarda ve kümenin bağlamında görüldüğü tespit edilmiştir. Ancak, küresel
ilişkileri güçlü olan kümede, küresel etkilerin küme bağlamını büyük oranda
belirlediği görülmüştür. Ayrıca kümede yaşanan değişime her aktör aynı şekilde
tepki göstermemiş, aynı eylemleri gerçekleştirmemiş ve kurdukları ağlarda aynı
değişimler yaşanmamıştır. Bu sonuçlar eylem, ağ, bağlam analitik çerçevesinin
geliştirilmesi gereken yönleri açısından küresel etkilerin küme değişimi analizine
dahil edilmesi gerektiğini; her aktörün kümedeki değişime aynı şekilde tepki göstermediğini ve eylem, ağ, bağlam kavramları arasındaki ilişkilerin eşit olmadığını, bağlamın eylem ve ağı belirlediğini göstermektedir.