Özet:
İnternet üzerinden satış yapan kuruluşlar genelde müşterilerinin satın aldıkları
ürün/hizmet ile ilgili değerlendirmelerini isterler. Gittikçe gelişen bir yapıda olan e-ticaret
sayesinde müşteri değerlendirmelerinin sayısı hızla büyümektedir. E-ticaret
kuruluşu sayısının ve müşteri sayısının oldukça fazla artması sonucunda, potansiyel
müşterinin ürün ile ilgili karar verme aşamasında bu değerlendirmeleri okuması
zorlaşmaktadır. Aynı zamanda ürün sahibinin de bu değerlendirmeleri takip etmesi
neredeyse imkânsız hale gelmektedir. Müşteri yorumlarından yola çıkarak, ürünlere ait
özelliklerin çıkarımı, görüş/düşünce/yorum madenciliği (opinion mining) alanında
önemli bir alt araştırma alanıdır. Çıkarılan özellikler, belirli ürünleri satın alan müşteriler
tarafından yazılan görüşlerin değerlendirilmesine yardımcı olmaktadır. Bu özelliklerle
ilgili müşterilerin olumlu/olumsuz deneyimleri ile ilgili düşüncelerini ortaya çıkarmak
mümkün olabilmektedir. Bunu gerçekleştirebilmek için, çoğu zaman müşteri
yorumlarının biçimsiz düzyazı şeklinde olmasından dolayı, yorum incelemelerinde
kapalı ve açık olarak dile getirilmiş ürün özelliklerini çıkarmanın yollarını geliştirmek
gerekmektedir. Bu araştırmada, Türkçe dili ile yapılmış olan ürünlerle ilgili
görüş/düşünce/yorum paylaşımlarını inceleyip, ürünlerin özellikleri çıkartan ve bu
özelliklerle ilgili duygu playlaşımlarını özetleyen bir metodoloji geliştirmeyi
amaçlıyoruz. Çalışmamız, eş anlamlı kelime ya da kelime grupları kullanılarak ifade
edilen ürün özelliklerinin tespit edilebilmesi ve ürün özelliklerini içeren ontolojiler
kullanarak özelliklerin daha büyük doğruluk oranlarıyla tespit edilebilmesi, açılarından
diğer çalışmalardan ayrışmakta ve ürün özelliği çıkarma konusunda başarılı sonuçlar
sunmaktadır. E-ticaret siteleri üzerinde yer alan bazı ürünler için yapılan
görüş/düşünce/yorum verileri üzerinde yaptığımız deneysel çalışma, önerdiğimiz
metodolojinin olumlu sonuçlar verdiğini göstermektedir.