Özet:
Hızlı teknolojik gelişim, eğitim ortamlarının en önemli bileşenleri arasında gösterilebilecek
öğretmenlerin de teknoloji kullanım yeterliliklerine sahip olmasını gerekli kılmaktadır.
Öğretmenlerin bu yöndeki ihtiyaçlarını, farklı teknoloji eğitimi süreçleriyle karşılamaya
çalıştıkları ifade edilebilmektedir. Yapılan bu çalışmada, öğretmenlerin teknoloji eğitimi
tercihleri belirli değişkenler kapsamında incelenmiş ve teknolojik pedagojik bilgi algıları
özelinde karşılaştırmalar yapılmıştır.
Genel tarama yöntemi ile, branş öğretmenlerinin; cinsiyet, okul türü, mezuniyet, yaş, hizmet
süresi, branş, teknolojiye erişim ve teknolojiyi kullanma gibi özelliklere göre nasıl dağılım
gösterdikleri gözlenmeye çalışılmıştır. Ayrıca öğretmenlerin aldıkları teknoloji eğitim çeşidi ve
branşlarına göre teknolojik pedagojik bilgi algıları arasındaki farklar incelenmiştir.
Çalışma grubu, FATİH Projesi kapsamında hizmet içi eğitim alan ve almayan 2014–2015
Eğitim-Öğretim yılında Konya’da ortaokullarda ve liselerde görev yapan (343) branş
öğretmeninden oluşmuştur. Bu araştırmada, veriler araştırmacı tarafından hazırlanan bir
anket formu ve literatürden alınan bir ölçek ile toplanmaya çalışılmıştır. Anket formu,
öğretmenlerin; cinsiyet, okul türü, mezuniyet, yaş, hizmet süresi, branş, teknolojiye erişim ve
teknolojiyi kullanma; ölçek kısmı ise öğretmenlerin "Teknolojik Pedagojik Bilgi Algıları"
arasında nasıl bir ilişki olduğunu belirlemeye yönelik 4’lü likert tipi(kesinlikle katılıyorum,
katılıyorum, katılmıyorum, kesinlikle katılmıyorum) beş sorudan oluşmaktadır.
Katılımcılardan toplanan veriler yüzde frekans çizelgelerı ve karşılaştırmalı analiz sonuçlarıyla
sunulmuştur. Anketlerle toplanan veriler sırasıyla; sadece FATİH projesi teknoloji eğitimi alan
katılımcılara ilişkin veriler, sadece genel teknoloji eğitimi alan katılımcılara ilişkin veriler,
FATİH Projesi teknoloji eğitimi ve genel teknoloji eğitimini birlikte almış olan katılımcılardan
elde edilen veriler ve bir teknoloji eğitimi almamış olan katılımcılardan elde edilen veriler
şeklinde ayrı gruplar içerisinde ele alınmıştır. Demografik bilgilerin yanı sıra, gruplar arası
Teknolojik Pedagojik Bilgi Algılarının karşılaştırılmasına yönelik bulgular karşılaştırılmalı
olarak incelenmiştir. Ölçüm verilerinin normal dağılım göstermediği tespit edildiğinden,
karşılaştırmalı analizlerde parametrik olmayan istatistikler kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda katılımcıların Teknolojik Pedagojik Bilgi algılarının aldıkları eğitim
sürecine göre anlamlı şekilde farklılaştığı görülmüştür. Ortaya çıkan bu farkın ikili gruplar
olarak FPTE – GTE (FATİH Projesi Teknoloji Eğitimi ve Genel Teknoloji Eğitimini birlikte almış
olanlar) alanlar ile FPTE (FATİH Projesi Teknoloji Eğitimi) alanlar ve FPTE-GTE (FATİH Projesi
Teknoloji Eğitimi ve Genel Teknoloji Eğitimini birlikte almış olanlar) alanlar ile BTEA (Bir
Teknoloji Eğitimi almamış olanlar) olan katılımcıların arasındaki anlamlı farktan kaynaklandığı
görülmektedir. Buna ek olarak, katılımcıların Teknolojik Pedagojik Bilgi algılarının branşlarına
göre anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı görülmektedir.