Özet:
Mikroservis mimari son dönemlerde yeni bir fenomen haline gelmeye başlamış olan mimari
bir tasarımdır. Mikroservis mimarisi, dil bağımsız ve dinamik olarak ölçeklenebilir bir altyapı
sunmaktadır. Bu mimari, temelde her bileşenin kendi içinde bir bütün olduğu ve bu
bileşenlerin dağıtık olarak konumlandığı bir desen olarak tanımlanabilir. Yazılım
uygulamalarının bağımsız olarak konuşlandırılabilir servis grupları halinde nasıl
tasarlanmasıyla ilgili yöntemler sunmaktadır. İş yapma kabiliyeti, otomasyonel dağıtım,
otomasyonel süreçler, akıllı erişim noktaları ve bileşene özgü ve merkezi olmayan veri
yönetimi mikroservis mimarinin benzer karakteristik özelliklerdendir. Diğer yandan, bu
mimari tarzın kesin ve tamamıyla olgunlaşmış bir tanımı bulunmamaktadır. Mimarinin
bahsedilen karakteristik avantajları, ağ üzerinden servislerin keşfedilmesi, güvenlik yönetimi,
iletişim optimizasyonu, veri paylaşımı ve performans gibi zorlukları beraberinde
getirmektedir. Ayrıca, ekip büyüklüğü, şirket kültürü, kişisel beceriler, üretkenlik vb.
etmenler de yazılım geliştirme sürecinde ve yazılım ürününde bir etkiye sahiptir. Çalışma
kapsamında, mikroservis mimari için tanımlı karakteristik özellikler ve farklılıklara göre,
yazılım kalitesini ve mimariye uygunluğunu ölçmek için yeni metrik ve yaklaşımlar
tanımlanmıştır. Bu metrik ve yaklaşımlar servis boyutunu ölçmek, servisler arası iletişimi
analiz etmek ve yazılımı iyileştirmek için yapılmaması gereken pratikleri keşfetmek olarak
kategorize edilebilir. Mikroservis mimari tabanlı geliştirilen bir yazılım ürünü üzerinde,
tanımlanan metriklere ve yaklaşımlara uygunluğu kontrol etmek için, MISKAA statik analiz
aracı geliştirilmiştir. Tanımlı metrikleri ve yaklaşımları değerlendirmek için örnek bir bilet
satış uygulaması uyarlanmıştır. Analiz sonuçlarının yazılımı iyileştirme ve hataların erken
teşhisi konusunda yol gösterici olacağı düşünülmektedir.