Özet:
Günümüzde, isteyen her katılımcıya ücretsiz olarak ’Kitlesel Açık Çevrimiçi Kurs’
(MOOC) olarak adlandırılan kursları sunan platformlar mevcuttur. Bu platformlardaki
kurslar, açık iletişim ve video etkilesimlerine öncelik verecek ¸sekilde ayrık alt adımlar
halinde yapılandırılmıştır. Dünya üzerinden birçok kurum MOOC olu¸sturmaya
çalı¸smakta ve farklı coğrafi konumlardan milyonlarca insanı kendine çekmektedir.
MOOC’ların kazandıkları önemli popülerli˘ge ragmen, dil, zorluk seviyesi ve
öğrenme yakla¸sımı gibi katılımcıların bireysel ihtiyaçlarına göre esnek olmamak gibi
önemli problemleri vardır. Bu durumun bir sonucu olarak MOOC’lardaki önemli
problemlerden biri, katılımcıların çok düşük tamamlama oranlarıdır (% 10’dan az).
Ana MOOC sağlayıcıları, çoğunlukla Amerika Birleşik Devletleri ve ˙Ingiltere
gibi ˙Ingilizce konusulan ülkeler tabanlıdır ve sağladıkları MOOC’ların dili
Ingilizce’dir. Bununla birlikte katılımcıların çogunlugu ˙Ingilizce’yi yabancı dil
olarak konuşulmaktadır. Bu durumun katılımcılarda, özgüven, kullanım davranışları,
iletişim tarzları ve kursu tamamlama performanslarında farklılıklara neden oldu˘gu
yapılan çalışmalar tarafından ortaya konulmuştur. Katılımcıların ˙Ingilizce dil
becerilerindeki degiskenlik kaçınılmaz olarak, en fazla birincil dili ˙Ingilizce olmayan
katılımcılar için bir engel olusturmaktadır. Bu engele karşı bir çözüm üretebilmek için
MOOC’larda ˙Ingilizce dilbilgisi eksikligi sebebi ile zorluk ya¸sayan katılımcıların tespit
edilmeleri gerekmektedir. Kurs devam ederken öğrencilerin etkilesimlerini anlamak,
öğrenme yollarını karakterize etmek, kursu bırakma oranlarını en aza indirgemek ve
ögretmen müdahalelerini baslatmaya yardımcı olabilmek kritik öneme sahiptir.
MOOC’larda, öğrencinin içeriklere hangi sıklıkta, ne kadar süreyle, hangi zaman
dilimlerinde ula¸stı˘gı, ne kadar ilerledi˘gi, ne zaman, ne kadar ve hangi konularda
kimlerle paylaşımda bulundu˘gu bilgileri kayıt altına alınabilmektedir. Bu bilgiler,
MOOC platform sa˘glayıcıları ve kursları hazırlayanların, katılımcıların ihtiyaçlarını
tespit edip bu ihtiyaçlara göre kursları yapılandırmalarına yardımcı olabilir.
Bununla birlikte, ˙Ingilizce’yi ikincil olarak konuşan katılımcıların tespiti ve onların
MOOC’lardaki performans etkileşimleri ile ilgili çok fazla çalışma yoktur. Aynı
zamanda, ikincil dil olarak ˙Ingilizce konu¸sanların MOOC’lardaki davranıslarını
araştıran sınırlı sayıda arastırma vardır.
Tezde, MOOC katılımcıları ana dillerine göre gruplandırılmıs, ardında da bu
grupların kullanım ve performans analizleri gerçeklestirilmi¸stir. Bunun için
öncelikle katılımcıların, oluşturulan yöntemlerle ˙Ingilizce dil gruplarına ayrılmasına
odaklanılmıştır. Katılımcıları kendi ˙Ingilizce dil geçmişlerine göre otomatik veya yarı
otomatik olarak tespit etme yöntemleri belirlendikten sonra kullanım davranısları ve
kurs performansları analiz edilmiştir.
Tez kapsamında, içerdigi sosyalleşme özellikleri, dil odaklı analiz yapma ve isbirligi
imkânlarının yüksek olması gibi nedenlerle, çoğunlukla ˙Ingiltere tabanlı FutureLearn
MOOC platformunda Southampton Üniversitesi tarafından sunulan farklı türden
MOOC’ların verileri kullanılmıştır.
Tezde uygulanan metodoloji, oluşturulan farklı yöntemlerle ˙Ingilizce dil
gruplarının tespit edilmesi, güncellenmesi, kullanıcı davranışlarının analiz edilmesi,
performanslarının tahmininde kullanılabilecek en uygun ve performanslarına en fazla
etki eden özelliklerle, performans tahminlerinde en başarılı algoritmaları belirlemede
kullanılabilecek birkaç alt a¸samayı içermektedir. Bu sonuçlar ayrıca MOOC platformu
gelistiricileri tarafından, kurs içinde katılımcıların performanslarını iyileştirebilmek
ve erken müdahale sağlayabilmek için strateji geliştirmede kullanılabilir.