Özet:
Bu çalışmanın amacı, STEAM eğitiminin 7. sınıf düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin
Kuvvet ve Enerji konularındaki kavramsal anlamaları, yaratıcı düşünceleri ve meslek
algıları üzerindeki etkisini araştırmaktır. Günümüzde öne çıkan STEM eğitimi, birçok
disipline temel oluşturan Fen-Teknoloji-Mühendislik-Matematik alanlarının disiplinler
arası yaklaşımla öğretilmesidir.
Araştırma İstanbul’da bulunun bir devlet okulunda öğrenim görmekte olan 74 adet 7.
sınıf öğrencisiyle yürütülmüştür. Araştırmada gömülü karma desen kullanılmıştır.
Araştırma bir deney (n=37) ve bir kontrol grubuyla (n=37) uygulanmıştır. Deney
grubunda STEAM etkinlikleriyle, kontrol grubunda ise mevcut programa ve ders
kitabına uygun olarak öğretim gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın verileri, Kuvvet ve Enerji Kavram Testi, yarı yapılandırılmış görüşmeler,
Etkinlik Görüş Formu, Torrance Şekilsel ve Sözel Yaratıcı Düşünce Testi- Form A ve
Form B ve STEAM Meslek Algısı Açık Uçlu Soru Formu ile toplanmıştır.
Araştırmadan elde edilen nicel veriler SPSS 17.0 istatistik programı ile betimsel ve
anlam çıkarıcı istatistikler kullanılarak çözümlenmiştir. Verilerin analizinde, aritmetik
ortalama, standart sapma, Tek Faktörlü Kovaryans Analizi (ANCOVA) Testi
kullanılmıştır.
Araştırmadan elde edilen nitel veriler tanımlayıcı içerik analizi yapılarak analiz
edilmiştir. Veri analizi sırasında pek çok kod oluşturulmuştur. Tanımlayıcı içerik
analizinde oluşturulan kodlar öncelikle kategorilere dönüştürülüp, daha sonra temalar
belirlenmiştir.
Araştırmanın sonucunda grupların kavramsal anlamalarına bakıldığında deney
grubunun lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Deney grubu öğrencilerinin STEAM
uygulamalarının kendilerine olumlu yönde katkılarının olduğunu düşündükleri
sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğrencilerin çoğu, yapılan etkinlikler hakkında olumlu
görüş belirtmişlerdir. STEAM uygulamalarının öğrencilerin meslek algısını değiştirdiği
sonucuna ulaşılmıştır. STEAM uygulamalarının öğrencilerinin sözel ve şekilsel yaratıcı
düşünceleri ve tüm alt boyutları üzerindeki etkisine bakıldığında deney grubu lehine
anlamlı bir farklılık bulunmuştur.