Özet:
Mevcut araştırma kapsamında, tasarım odaklı düşünmeyi temel alan “Enerji
Dönüşümleri” modülü geliştirmek ve bu modülün 7. sınıf öğrencilerine öğretilmesi
sonucunda öğrencilerin model tabanlı açıklamalarının ve kavramsal
öğrenmelerinin gelişimini incelemek amaçlanmıştır. Bunun yanı sıra öğrencilerin
tasarım odaklı düşünmeye yönelik görüş ve deneyimlerinin incelenmesi de
araştırmanın bir diğer amacıdır. Bu araştırma, dizayn temelli ampirik bir araştırma
olarak tasarlanmıştır. Araştırma, 36 ortaokul 7. sınıf öğrencisi ile
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın veri kaynakları; enerji dönüşümleri kavramsal
öğrenme ölçeği ve model tabanlı açıklamaları değerlendirme ölçeğidir. Bununla
birlikte açık uçlu soru formu ile öğrencilerin tasarım odaklı düşünmeye yönelik
görüşleri, günlüklerle ise öğrencilerin deneyimleri incelenmiştir. Tasarım odaklı
düşünmenin uygulanması sonucunda, öğrencilerin enerji dönüşümleri konusunda
yer alan kavramlarla ilgili kullandıkları ögelerin ve kurdukları bağlantıların
seviyesinin, özetle model tabanlı açıklamalarının geliştiği belirlenmiştir. Bununla
birlikte öğrencilerin enerji dönüşümleri konusu ile ilgili açık uçlu sorulara yönelik
ortalama puanlarının da artış gösterdiği, özetle kavramsal öğrenmelerinin geliştiği
tespit edilmiştir. Öğrencilerin görüşleri doğrultusunda tasarım odaklı düşünmeye
yönelik 7 tema ortaya çıkmıştır. Bunlar: Tasarım odaklı düşünmenin katkıları,
tasarım odaklı düşünmenin uygulanması sürecinde karşılaşılan zorluklar, tasarım
odaklı düşünme aşamalarının zorluk derecesi, tasarım odaklı düşünmenin
uygulanması sürecinde destek alma, tasarım odaklı düşünme aşamalarının
beğenilme derecesi, ileride tasarım odaklı düşünme etkinliklerine zaman ayırma
ve okul dışında tasarım odaklı düşünme etkinliklerine katılma. Günlüklerden elde
edilen verilerin analizi sonucunda ise 3 temaya ulaşılmıştır: Öğrenme, memnuniyet
ve eleştiriler. Bu araştırma kapsamında elde edilen bulgular, ‘Bulgular ve Sonuçlar’
başlığı altında daha ayrıntılı bir şekilde ele alınmıştır.