Özet:
Enerji tüketen tüm cihazlarda olduğu gibi süpürgelerde de son yıllarda verimli kullanım ve enerji tüketiminin azaltılması amacıyla performans arttırıcı çalışmalar yapılmaktadır. Avrupa Parlementosu ve Konseyi tarafından 2010 yılında süpürgeler için yıllık enerji tüketimine bağlı enerji sınıfları belirlenmiştir. Enerji regülasyonlarıyla birlikte yıllık enerji tüketimini düşürmek amacıyla süpürgelerde kullanılan motorların nominal güçlerine sınır getirilmektedir. Dolayısıyla sınırlı nominal gücü olan bir süpürgenin emiş gücünün ve enerji verimliliğinin en üst düzeyde olması gerekmektedir. Süpürgede enerji verimliliği fırça genişliği, motor gücü, filtrasyon sistemi ve hava akış patikasına bağlıdır. Süpürge motorunun, nominal gücüne ve verimine bağlı olarak sağladığı emiş gücü, filtrasyon sistemi ve hava akış patikası boyunca oluşan türbülanslı akışlar dolayısıyla azalır. Filtrasyon sistemi seçime bağlı bir kriter olduğundan dolayı hava akış patikasını akışkanlar dinamiği açısından optimize etme gereksinimi doğmaktadır.
Bu çalışmada tasarım aşamasında olan bir süpürgede, motor bölümünden sonra havanın takip ettiği salyangoz yapılı çıkış bölümü prototipi üretilerek, yapı içerisindeki hava hareketleri uluslararası standartlara göre yapılan performans ölçümleri sonucunda basınç ölçümü ve hız partikülü görselleştirme deneyleri ile incelenmiş ve tasarıma yönelik çıktılar sunulmuştur.