Özet:
Sunulan tez çalışmasındaki sonuçlar ışığında kanat profilleri etrafındaki düşük Re sayılı
hava akışının basınç ve hız değişimi incelenmiştir. Rüzgar tüneli ve Naca0012 kanadının
tasarım parametreleri belirlenmiştir. Fluent paket programı yardımıyla aerodinamik
esasların elde edilmesi amaçlanmıştır.
Rüzgar tünelinin deneysel analizlere uygunluğunun test edilmesi için tünel içerisinde
herhangi bir model olmadan, Frekans Konvertör cihazı üzerinde gösteren 4 Hz ile 50 Hz
değeri aralığında, rüzgar tüneli test bölümünün içerisindeki, dikey doğrultusunda her 1
cm deki havanın basınç değerleri basınç fark cihazı ile ölçülmüştür. Bernolli denklemi
yardımıyla basınç değerleri hız değerlerine dönüştürülmüştür. Hava akımının analizi
grafikler halinde sunulmuştur. Grafikler neticesinde rüzgar tünelinde model test
edilebilirliği ve tünel kalibrasyonun uygunluğu ortaya konmuştur.
Deneysel olarak kalibrasyonu yapılan rüzgar tünelinin içerisine, model olarak Naca012
kanadı yerleştirilmiş, bilgisayar destekli simülasyon yazılımı GAMBITTM programı ile
kanat profilinin sınır şartları belirlenmiş, en iyi çözümü alabilmek amacıyla da 5000
hücre sayısı kullanılmıştır. Fluent programında ağ yapısının belirlenmesi ile çalışacak
olan parametrelerden bağımsız bir ağ yapısı oluşturulmuştur. Türbülans benzeşim
modeli olan Realizable k-ε modeli kullanılmıştır. Ağ örgüsü oluşturulan kanat profilinin
FLUENTTM programında sayısal çözümü yapılmıştır.
Sayısal çözümlere uygun olmayan hız aralığını belirlemek için 2° derece, 4° derece ve 6°
derece hücum açısındaki Naca0012 kanadı ile rüzgar tüneli test bölümünün sınır
tabakalarının, test bölümü üzerindeki hangi çizgi (line) üzerindeki kesiştiği
belirlenmiştir. Rüzgar tüneli test bölümündeki hava hızının 0,1 m/s de iken sınır
tabakaların kesişmesi grafiksel olarak ortaya konulmuştur. Sayısal analizlere uygun olan
frekans. konvertör.cihazındaki.4 Hz, 5 Hz, 6 Hz, 7 Hz, 8 Hz, 9 Hz, 10 Hz, 20 Hz, 30 Hz, 40
Hz, 50 Hz, değerlerinde test bölümünde basınç fark ölçer cihazı yardımıyla basınç
değerleri ölçülmüş. Ölçülen basınç değerleri, Bernolli denklemleri yardımıyla hız
değerlerine dönüştürülmüştür. Hız değerleri içerisinden seçilen 3,4m/s, 5,9m/s ve
15m/s (Re=0,35 x 5 10 ), (Re=0,609 x 5 10 ) ve (Re=1,548 x 5 10 ), 2° derece, 4° derece ve
6° derece hücum açılarında statik basınç konturları görsel olarak incelenmiştir. Basınç
farklılıkları, basınç katsayıları da grafiksel olarak sunulmuştur. Çözümlerden elde edilen
basınç katsayı dağılımı grafiklerine göre hücum açısını arttırdığımız zaman kanadın alt
ve üst basınç farkları artış göstermiştir. Basınç farkı sebebiyle oluşan kaldırma kuvveti
literatür incelemesiyle uyuşma göstermiştir.