Özet:
Nokta direnç kaynak metodu günümüzün otomotiv endüstrisinde geniş bir kullanım alanına sahiptir. Otomotiv tedarik endüstrisinde gövde imalatında yaygın kullanılan bu yöntem, yüzlerce robottan oluşan üretim hatlarında, sayısı 100’ü aşan farklı istasyonda farklı kaynak parametrelerinde ve tasarımı birbirinden değişik parçaların birleştirilmesi sırasında kullanılmaktadır. Nokta direnç kaynak yöntemi, noktasal bir alanda dayanım sağladığı için, bu alanda yüksek kuvvet yığılmaları oluşmaktadır. Tasarım olarak uygun olan bir parçada istenen dayanıma sahip olmayan bir punta olduğunda, yerel kırılmalar ve kopmalar kaçınılmaz olmaktadır. Bu nedenle de, punta kaynak çekirdeklerinin kalitesinin ölçümlenmesi; otomotiv sektöründeki kalitenin ve güvenlik şartlarının günden güne arttığı, maliyetlerin azaltıldığı rekabetçi bir ortamda, firmaların seri üretim şartlarında sürekli kontrol altında tutmak zorunda kaldıkları bir faktör olarak ortaya çıkmaktadır. Bu kadar yüksek öneme sahip bir kaynak işleminin kalitesinin sürekli kontrol altında tutulması için farklı yöntemler geliştirilmiştir. Bu yöntemler genel olarak hasarlı ve hasarsız muayene yöntemleri şeklinde 2 başlık altında toplanabilir.
Bu kapsamda, bu çalışma ile otomotiv sanayiinde kullanılan darbe sönümleyici bir parçanın nokta direnç kaynak kalitesinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bunun için, parçayı oluşturan detay parçaların malzeme kaliteleri, montaj şekilleri, punta noktaları, punta parametreleri belirlenmiş ve parçanın montajlı halinin elde edilmesi sağlanmıştır. Devamında, hasarlı testlerden çekme, koparma, sertlik testleri; hasarsız test yöntemlerinden gözle ve ultrasonik test yöntemleri kullanılmıştır. Sonuç olarak bulunan değerler standartlarla karşılaştırılmıştır.