Özet:
Geçen yüzyıl boyunca dizel motorlar mekanik prensipler ile kontrol edilen makinelerdi. Ancak transistorun keşfi, birçoğunun bir arada kullanılması ve fiyatlarının ucuzlaması ile üretilen programlanabilir kontrolörleri takiben elektronik kontrollü dizel motorlar otomotiv endüstrisinde oldukça önemli bir hale geldi. Günümüz dizel motorları mekanik yerine elektronik kontrol içeren karmaşık makinelerdir. Son yıllardaki gelişmeler çevresel etkilere duyarlı, havayı daha az kirleten ve daha az yakıt sarf eden dizel motorlara olanak tanımıştır. Diğer taraftan, sıkı emisyon yönetmeliği motor üreticilerini yüksek teknolojili common-rail yakıt sistemleri üretmeye zorlamıştır. Bu yüzden, tek silindirli, doğal emişli, 4 stoklu ve mekanik yakıt sistemli motor tarafımızdan common-rail yakıt sistemine çevrilmiştir. Deneysel çalışmalar mekanik ve elektronik yakıt sistemi üzerinde yapılmış ve sonuçlar karşılaştırılmıştır. İlk olarak mevcut mekanik kontrollü motorun performans verileri alınmış ve referans olarak bu veriler kullanılmıştır. Daha sonra common-rail sistemdeki pompa ve enjektör değerleri değiştirilerek; yanma basıncı, motor gücü, tork, yakıt tüketimi ve emisyon değerleri belirlenmiş ve yakıt püskürtme miktarı değiştirilerek bu deneyler tekrarlanmıştır. Son olarak yapılan deneyler sonucunda; maksimum güç, maksimum tork ve kabul edilebilir emisyon seviyeleri için ideal püskürtme değerleri bulunmuştur