Abstract:
Kontrol mühendisliğinde lineer ve non-lineer sistemlerin yarı aktif elemanlar ile kontrolü, hem teorik hem de pratik açıdan oldukça fazla ilgi gören bir çalışma konusu haline gelmiştir. Bunun nedenlerinden bazıları, yarı aktif sistemlerin pasif sistemlerin güvenilirliğine sahip olması ve aktif sistemlerden daha az enerji gereksinimi duymaları olarak sıralanabilir.
Bu tez çalışmasında kamyon kabinlerinde günümüzde aranan konforu ve yol tutuşunu mümkün olabildiğince arttırmak için MR ( Magnetoreolojik) damperli yarı aktif süspansiyonlar üzerinde LMI tabanlı H∞ kontrol uygulaması yapılmıştır.
Kontrolörün performansı sisteme MR sönümleyicinin bağlı olmadığı “Serbest” durum, MR sönümleyicinin bağlı olduğu ancak herhangi bir gerilim uygulanmadığı “Pasif (MR)” durum ve kontrolörün uygulandığı durumlar arasında karşılaştırmalar yapılarak irdelenmiştir. Simülasyon verilerinden elde edilen gerek koltuk ve kabinin yer değiştirme-zaman, ivme-zaman grafikleri gerekse koltuk ve kabinin titreşimlerinin değerleri ve bunların RMS değerleri tasarlanan kontrolörlerin etkinliğini göstermektedir.