Abstract:
Monotron tipindeki çelik halatlar günümüzde asma köprüler, teleferik hatları ve vinçler gibi pek çok yapıda kullanılmaktadır. Halatların montajı sırasında uygulanması gereken ön gerilme miktarı halatın doğal frekansının ölçülmesiyle hesaplanmaktadır. Bu çalıĢmada farklı tiplerdeki ve farklı büyüklükteki çaplara sahip monotron halatların doğal frekans analizi deneysel ve teorik olarak yapılmıĢtır. Teorik analizde analitik formüllerden ve sonlu elemanlar yönteminden faydalanılmıĢtır. Deneysel çalıĢmada, ön gerilmeli kablonun basit mesnetli sınır Ģartları oluĢturularak çeĢitli yükler altında darbe çekici ile doğal frekans analizi analizi gerçekleĢtirilmiĢtir. Halat modellerinin farklı ön gerilme yükleri altındaki doğal frekans değerlerinin karĢılaĢtırılması yapılmıĢtır.
Sonlu elemanlar analizi için gereken halat katı modelleri halat imalatçısı firmalardan alınan bilgiler ve halat numuneleri kullanılarak katı modelleme yazılımında oluĢturulmuĢtur. Bu katı modeller sonlu elemanlar analizi için sonlu elemanlar programına aktarılmıĢtır. Katı modelin sonlu elemanlar ağına ayırma iĢlemleri, sınır Ģartlarının uygulanması ve sonlu elemanlar modelinin çözümü Ansys programında yapılmıĢtır.
Deneysel ve teorik analizlerin sonuçları değerlendirilerek halatların doğal frekanslarının uygulanan gerilme kuvvetinde halat çapına ve türüne bağlı olarak nasıl değiĢtiği tablolar ve grafikler yardımıyla gösterilmiştir.