Özet:
Bu tez çalışmasında, parametreleri bilinen gerçek bir demiryolu köprüsünün
hareketli yük altında titreşimleri analiz edilmiş ve bu titreşimler bulanık mantık
kontrol algoritması tabanlı çalışan Manyeto-Reolojik (MR) sönümleyici ile
bastırılmıştır.
Çalışmada parametreleri bilinen, tek kirişli (single-span) gerçek bir demiryolu
köprüsü seçilmiş ve buna ait yapısal parametreler kullanılmıştır. Dinamik
titreşim analizlerini gerçekleştirmek için köprü, Euler-Bernoulli kiriş teorisi
kullanılarak basit mesnetli, homojen ve enine kesitli olarak modellenmiştir.
Sürekli bir sistem olarak matematik modeli oluşturulan köprü Petrov-Galerkin
yöntemiyle ayrıklaştırılmıştır. Köprünün uçlarına simetrik ve çapraz pozisyonda iki
adet MR sönümleyici yerleştirildiği düşünülerek titreşimlerin bastırılması
hedeflenmiştir. MR sönümleyiciler ise bulanık mantıklı kontrol algoritması
yardımıyla simülasyon ortamında kontrol edilmiştir.
Köprü titreşimleri, taşıtın farklı hız ve yükleri için çeşitli senaryolarda analiz
edilmiştir. Yapılan bu analizler sonucunda hareketli yüke maruz kalan köprü
üzerinde yer değiştirme, hız ve ivme değerleri kontrolörlü ve kontrolörsüz olarak
hem zaman hem de frekans alanında incelenmiştir. Her iki alanda elde edilen
cevaplar, uygulanan yarı aktif kontrolün performansını ortaya koymuştur.