Özet:
Günümüzde otomotiv endüstrisi hızla büyümekte olup her geçen gün araç içerisinde
daha fazla konfor alanı yaratılmaktadır. Diğer yandan, günümüz müşterilerinin yakıt
ekonomisi ve düşük maliyetler ile yüksek performans elde etme gibi konularda talepleri
mevcut olup söz konusu talepleri karşılama ihtiyacı otomotiv üreticilerini ağırlık
azaltma çalışmalarına yöneltmektedir. Araçların iç gövde yan panelleri, otomotiv
üreticilerinin ağırlık azaltma çalışmalarını sağlamak amacıyla en çok önem verdiği
bölgelerden biridir.
Petek yapılı sandviç panellerin sahip oldukları düşük ağırlık, yüksek mukavemet, yüksek
titreşim sönümleme ve iyi kimyasal direnç özellikleri otomotiv sektörü için en ideal
malzeme grupları arasında yer almalarını sağlamaktadır. Çalışmada, hafif ticari
araçlarda arka iç gövde yan panel malzemesi olarak kullanılan kontrplak panellerin
ağırlık, maliyet, nem dayanımı, ses ve titreşim sönümleme gibi konularda oluşan
problemler nedeni ile yerine kullanılabilecek optimum panel malzemesinin seçilmesi
amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, sahip oldukları üstün özelliklerden dolayı hafif
ticari araçların arka iç gövde yan panellerinde kullanılabilecek farklı özelliklerde petek
yapılı sandviç panellerin mekanik, fiziksel ve termal özellikleri incelenmiştir.
Farklı yüzey malzemelerinden oluşmasına karşın her biri polipropilen çekirdek
malzemesine sahip petek yapılı sandviç panellerin mekanik, termal ve fiziksel özellikleri
incelenerek mühendislik ve malzeme kriterlerine uygun olup olmadıkları ortaya
konulmuştur. Deneysel çalışmalar sonucunda, istenilen özellikleri sağlayabilen petek
yapılı polipropilen sandviç paneller optimum panel malzemesi olarak seçilmiş ve
özellikleri incelenmiştir. Petek yapılı polipropilen sandviç panellerin hafif ticari
araçlarda kullanımı ile araç ağırlığında yaklaşık olarak 20 kg ağırlık azalması meydana
gelmiştir. Araç ağırlığındaki bu azalma yakıt tüketimini 0.2 litre iyileştirerek doğrudan
emisyon salınımını azaltmıştır. Ayrıca, sahip oldukları üstün ses, darbe ve titreşim
sönümleme özellikleri ile birlikte müşterilerin beklenti ve talepleri karşılanmış olup
hafif ticari araçlardan beklenen ve istenen performanslarda artış gözlemlenmiştir.
Böylelikle ülkemizde ilk kez gerçekleştirilen bu uygulama ile düşük maliyetlerle yüksek
performans sağlamak isteyen otomotiv üreticilerinin petek yapılı polipropilen sandviç
panelleri, hafif ticari araçların farklı bölgelerinde de kullanması sağlanmış olacaktır.