Abstract:
Önerilen tez çalışması, araç hava kutusunda bulunan temiz hava debisi sensörünün
(MAF), zaman içerisinde sapmasından kaynaklanan hatayı tespit ederek, motor
çalışırken kendisini düzeltmesini sağlayacak çalışma ve algoritmayı içermektedir.
Zamanla oluşan kirlilik ve yıpranma sonucunda, sensör normalde okuması gereken
değerden sapmalar göstermektedir. Bu durum, motor çalışırken istenilen hava – yakıt
oranının zaman içerisinde değişmesi ve öngörülen değerden uzaklaşmasına bağlı
olarak motordan salınan emisyon değerlerinin değişmesi, araç performansı
değişiklikleri veya egzozdan siyah duman atılması ile sonuçlanabilir.
Bu çalışmada ise, motorun sensöründen okunulan değer, önceden kalibre edilmiş bir
model ile sürekli olarak kıyaslanacak ve gerektiği durumda aradaki hata payını
düzeltecek yönde sensör çıktısına düzeltme uygulanacaktır.
Bunun yapılabilmesi için motorun çalışması esnasında EGR valfinin kapalı olduğu
durumdaki bütün noktalar incelenecektir. Ancak bu durumda binlerce, hatta milyonlarca
nokta birikeceğinden, hafıza yönetimi için Kalman Filtre yöntemi uygulanarak sadece
en son hesaplatılan düzeltme katsayıları ve standart sapmaları bellekte saklanacaktır.
Böylece binlerce noktanın kendine has durumları da dikkate alınarak, sensör
düzeltmesi motorun bütün çalışma bölgesini kapsayacak şekilde yapılacak ve veri
olarak da sadece son değer tutulmuş olacaktır. Bu sayede, motor kontrol ünitesinde
çok miktarda bellek kullanımının önüne geçilmiş olacaktır