dc.description.abstract |
Yürüyen merdivenler, farklı kotlar arasında taşıma işlemi yapan ekipmanlar olup kısa
mesafeler için asansörlere alternatif olmuşlardır. Taşıma mesafesinin kısıtlı olması gibi
dezavantajına rağmen, yüksek taşıma kapasitesi ve bekleme süresi olmaması gibi
avantajları vardır. Trafik yoğunluğuna göre farklı hızlarda ve farklı genişliklerde
üretilebilmektedirler. Bu özellikler taşıdığı yolcu sayısına etki eden faktörlerdir.
Bir yürüyen merdiven genel olarak çelik karkas yapısı, basamak ve zincir mekanizması, el
bandı mekanizması, motor ve redüktör, ana tahrik mili ve dişli çarklar, emniyet
tertibatları, vb. gibi alt ekipmanlardan oluşmaktadır. Yürüyen merdivenin kullanım
amacına göre tasarım yapılırken, seçilen tasarım kriterleri bu ekipmanların da seçimini
etkilemektedir.
Yürüyen merdivenlerin tasarımında ve temininde, ülkemizde Avrupa normu EN 115
standardı esas alınmaktadır. Başka ülkelerde farklı standartlar da kullanılmaktadır.
Örneğin Amerikan ASME A.17.1 standardı ve APTA kılavuzu buna örnek olarak verilebilir.
Yürüyen merdivenler kullanılacakları yere göre genel olarak “Ticari Tip” ve “Ağır Hizmet
Tipi” olmak üzere iki sınıfa ayrılırlar. Alışveriş merkezleri, hastaneler, kamu binaları gibi
fazla yoğunluk bulunmayan yapılarda kullanılan yürüyen merdivenler ticari tip olarak
adlandırılır. Metro istasyonları, havaalanları, diğer toplu taşıma istasyonları, stadyumlar
gibi sürekli aşırı yolcu yoğunluğunun bulunduğu yapılarda kullanılan yürüyen
merdivenler ise ağır hizmet tipi olarak adlandırılır.
Yürüyen merdivenlerin bu şekilde sınıflandırılması yolcu yoğunluğu, yani gün içinde
maruz kaldığı yükleme durumu ile ilgilidir. Dolayısıyla yürüyen merdivenler tasarlanırken
maruz kalacakları yolcu yoğunluğu (yükleme durumlarının) göz önüne alınmalıdır. Bu
nedenle, yürüyen merdivenlerin yüksüz durumda ve farklı yükleme değerlerinde (örn.
%25, %50, %75 ile %100 gibi) ne kadar çalışacaklarının öngörülmesi, tasarım
optimizasyonu, enerji tasarrufu ve maliyet açısından önem arz etmektedir.
Bu amaçla bu tez çalışmasında, İstanbul metrosunda farklı günlük yolcu yoğunluklarının
bulunduğu istasyonlarda yürüyen merdivenlerin yükleme durumları belirlenmiştir.
Bunun için kamera görüntüleri kullanılarak anlık olarak yürüyen merdiven üzerinde
bulunan yolcu sayıları tespit edilmiştir. İzlenen aynı süre için anlık olarak çekilen güç
miktarı da ölçülmüştür.
Anlık yolcu sayıları ve güç tüketimi grafikleri incelendiğinde, grafiklerin birbirine benzer
olduğu, grafiklerdeki değişimlerin ise birebir aynı olduğu gözlenmiştir. Dolayısıyla
yürüyen merdivenlerin ölçülen güç tüketim değerleri, yükleme durumunun
değerlendirilmesinde kaynak olarak kullanılabilmiştir.
Yürüyen merdivenin çektiği minimum (boşta) ve maksimum güç değerleri kullanılarak,
%0, %25, %50, %75 ve %100 yükleme durumları için güç değerleri elde edilmiştir.
Bu aralıklardaki güç değerleri kullanılarak, yürüyen merdivenlerin hangi aralıkta ve hangi
yoğunlukta çalıştığı yüzdesel olarak belirlenmiştir. Bu veriler yürüyen merdivenin
bulunduğu yapıda öngörülen yolcu sayısıyla ilişkilendirilerek, ağırlık katsayıları ve doluluk
faktörü değerleri elde edilmiş, bu değerlerin tasarım esnasında bir hesaplama
parametresi olarak kullanılabileceği değerlendirilmiştir. |
en_US |