Özet:
Zamak, saf çinkoya alüminyum, bakır ve magnezyum ilavesiyle elde edilen, adını da
bu elementlerin Almanca baş harflerinden alan, dünya endüstrisinde en çok
kullanılan 4. metal olan çinko alaşımına verilen ticari isimdir. Otomotiv başta
olmak üzere, ev eşyaları endüstrisi, hırdavat, büro ekipmanları, ziraat ve
madencilikte kullanılan cihazlar, elektronik aletler, mutfak ve banyo armatürleri,
endüstriyel kilit ve bağlantı elemanları gibi pek çok alanda kullanılan Zamak
alaşımının şekillendirilmesinde en çok tercih edilen yöntemlerin başında sıcak
kamaralı basınçlı döküm yöntemi gelmektedir. Bu yöntem, düşük ergime
sıcaklığına sahip demir dışı metallerin seri üretimi için uygun maliyetli bir proses
olup; boyutsal mükemmellik, yüzey kalitesi ve yüksek üretim hızı gibi avantajlara
sahiptir. Bu yöntemde kullanılan döküm ve kalıp sıcaklığı, dolum süresi, piston ve
yolluk giriş hızları ile katılaşma sırasında uygulanan ütüleme basıncı gibi proses
parametreleri, ürün kalitesini ve mekanik özellikleri doğrudan etkilemektedir. Bu
çalışmada, optimize edilmiş proses parametreleri uygulanarak, daha düşük
yoğunluğa sahip bir alaşım ile döküm denemeleri yapılmış; bu sayede nihai
ürünlerde hafifletme elde edilmesinin yanı sıra, uygulanan alaşım modifikasyonu
ile mekanik dayanımın geliştirilmesi hedeflenmiştir.