Özet:
Sürtünme ve aşınma kavramları mühendislik çalışmaları açısından çok önemli araştırma
konularından biridir. Temas halinde çalışan parçalarda eşleşen malzemelere, bu
malzemelerin yüzey pürüzlülüğüne, temas yüzeyindeki yabancı madde tipine ve
miktarına, sistem üzerine etkiyen kuvvet miktarına bağlı olarak gerçekleşen aşınma, belli
bir seviyeden fazla olursa sistemde hasara sebep olur. Parçaların hasarlanması hem bakım
maliyetlerini arttırır hem de sistem çalışmasında aksamalara neden olur.
İstenmeyen bu durumu engellemek için yağlama yapılabilir ya da kuru sürtünmeli
durumlarda parçaların aşınma direncini arttırıcı önlemler uygulanabilir. Bu önlemlerden
biri olarak parça aşınma direncini etkilemek için malzeme yapısı ile alakalı çalışmalar
yapılabilir.
Son yıllarda kompozit alanındaki gelişmelerden sonra sürtünme ve aşınma anlamında tam
olarak amaca yönelik ve çok daha uzun ömürlü parça tasarımları yapmak mümkün
olmaktadır ve bu alandaki çalışmalar sürekli iyileşme göstermektedir.
Düşük yoğunluğu, yüksek dayanımı, bol bulunan bir malzeme olması ve son yıllarda
üretim teknolojilerinde gözlemlenen artıştan sonra alüminyum otomotiv endüstrisi ile
beraber havacılık alanında da çok kullanılan bir malzeme olmuştur.
xiii
Aşınma özelliği iyileştirilmek istenen alüminyum, matris olarak kullanıldığı kompozit
yapılarda karbon nanotüp (CNT) ve grafen nanoplaka (GNP) ile alaşımlanabilmektedir.
Bu çalışmada sinterleme yöntemiyle, farklı öğütme proses parametreleri (1 saat, 2 saat, 4
saat) kullanılarak imal edilmiş, farklı 0,5 wt% - 1 wt% ve 2 wt% oranında grafen
nanoplaka (GNP) ilave edilmiş alüminyum grafen malzemelerin aşınma dayanımlarının
deneysel olarak incelenmesi amaçlanmıştır.
Bu tez çalışması 3 bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde sürtünme ve aşınma ile genel
bilgiler, ikinci bölümde aşınma test metodları ve bu çalışmada kullanılacak pin-on disk
test düzeneği hakkında bilgiler verilmiş, üçüncü bölümde ise bu çalışmaya esas olan test
sonuçları incelenmiş, üretim paremetrelerinden biri olan öğütmenin ve kompozit
malzemedeki grafen oranının aşınma dayanımına etkisi incelenmiştir