Özet:
Çalışmanın amacı, P2 elektrik‐hibrit güç aktarımı mimarisine sahip bir ağır ticari aracın
yakıt ekonomisini değerlendirmek; bu kapsamda yakıt tüketiminin belirli parametrelere
duyarlılığını araştırmak ve yapılan analizlerden elde edilen bulgulara göre aracın yakıt
ekonomisini en az ve en çok iyileştiren durumları tespit etmektir. Çalışma için GT‐Suite
multi‐fizik simülasyon programında, şehir içi çalışan bir kargo nakliye kamyonunun hem
standart dizel hem de P2 elektrik‐hibrit güç aktarımı mimarileri tek boyutlu olarak
modellenmiştir. İki araç simülasyon modeli de aynı fiziksel özelliklere sahip ortak devre
elemanları içermekte; P2 elektrik‐hibrit güç aktarımı modelinde ek olarak bir elektrik
motoru, bir batarya, ek bir kavrama ve hibrit sisteme özel bir kontrol algoritması
bulunmaktadır. Ağır ticari araçlar için getirilen bir regülasyon olan VECTO yazılımından
kargo nakliye kamyonunun kullanım amacına uygun olduğu belirlenen sürüş çevrimine
göre her iki araç simülasyon modelinin analizi de koşturulmuştur. P2 elektrik‐hibrit güç
aktarımının yakıt tüketimini standart dizel güç aktarımına göre iyileştirme oranları;
bataryanın belirli başlangıç şarjı seviyeleri, belirli batarya kapasiteleri ve yüklü‐yüksüz
araç ağırlıkları için bulunmuştur. Elde edilen bulguların ışığında; P2 elektrik‐hibrit aracın
yakıt tüketimi miktarını etkileyen parametreler ve bunların etki dereceleri tartışılmıştır.