Özet:
Son yıllarda otomotiv sektöründeki emisyon sınırlarının günden güne daralması
otomotiv endüstrisinin gelişiminde en büyük rolü almaktadır. Daralan sınırlar
endüstriyi temiz ve sürdürülebilir enerjiye ihtiyacı her geçen gün artmaktadır.
Özellikle büyük şehirlerin yoğun trafiğinde sıkça görülen yolcu taşıyan araçların
oluşturduğu egzoz hava kirliliğinin en büyük faktörlerinden biri haline gelmiştir. Bu
alanda popülasyonu oldukça yüksek şehirlerde emisyon gazlarının tehdidi oldukça
büyük bir konuma gelmiştir. İstanbul gibi yoğun ve trafik sorunu başlıca sorun olan
şehirlerde temiz ve sürdürülebilir bir ulaşım konseptinin gerekliliği aşikardır. Tez
çalışması sıkça kullanılan toplu taşıma aracı olan dolmuşun elektrifikasyonu ve
bunun optimizasyonu üzerine yoğunlaşmaktadır. Oluşturulacak konseptin eski
dizel araçlara göre enerji tasarrufu ve karbondioksit salınımı farkları incelenerek
elektrikli araç konseptinin artı ve eksileri incelenmiştir. Tezin metodolojisi sıkça
kullanılan konvensiyonel dizel bir minivan dolmuşun gerçek hız ve yol profilini
kullanarak elektrikli ve dizel araç modelini oluşturmak ve yol koşullarını simüle
etmeye yöneliktir. Bu anlamda gerçekle Elektrikli araç konsepti için birkaç opsiyon
geliştirilerek en uygun konseptin bulunması amaçlanmıştır.
Elde edilmesi planlanan kazanım elektrikli aracın İstanbul gibi trafik ve yol koşulları
açısından zorlu bir şehir için entegrasyonunu durumunu incelemektir. Bu
araştırmanın asıl çıktıları elektrikli aracın enerji tüketimi ve karbondioksit
salınımına katkılarının incelenmesidir. Geliştirilen modelin gelecekteki amacı
mümkün olduğunca gerçeğe yakın ve geliştirilebilir bir model haline getirilip farklı
koşullar ve farklı amaçlar için bir referans haline gelmesidir.