Özet:
Yapılan bu çalışmada, iki farklı kontrol sistemi ile debi ve basınç kontrolü yapılan
bir hidrolik sistemin her bir kontrol sistemi ile çalışırken sergilediği dinamik
performansları incelenmiştir. Bu kontrol sistemlerinden ilki oransal hidrolik valf
sistemi (OHVS), diğeri ise elektro-hidrolik yük algılamalı değişken hızlı elektrik
motor sistemidir (DHMS). Belirli periyotlarda değişen yük miktarına karşın her iki
kontrol sisteminin öngörülen ideal çalışma senaryosuna göre dinamik
performansları mukayese edilip hangi kontrol sisteminin ideale daha uygun
çalıştığını belirlemek öncelikli olarak amaçlanmıştır.
Bu doğrultuda bir deney düzeneği kurularak, iki farklı kontrol sistemi ile 500 kN
bir abkant presin çalışma senaryoları üzerinden deneyler yapılmıştır. Presin
basacağı en ince sac için (A senaryosu), presin en sık bastığı sac için (B senaryosu)
ve presin basacağı en kalın sac için (C senaryosu) olan üç farklı senaryo ele
alınmıştır. Elde edilen sonuçlar neticesinde OHVS’nin ideal dinamik performansa
yakın bir rejimde çalıştığı belirlenmiştir. Ancak A senaryosunda DHMS metodu ile
yapılan çalışma ile OHVS metodunda %10 olan sistem verimliliğinin %46’ ya, B
senaryosunda sistem verimliliğinin %15’ den %52’ ye ve C senaryosunda %19’ dan
%56’ ya iyileştiği görülmüştür. Ayrıca DHMS’nin farklı çalışma senaryolarına göre
%60 ile %70 oranında enerji tasarrufu sağladığı belirlenmiştir. Buradaki asıl amaç
enerji verimliliği sağlayan DHMS metodunun uygulamada kullanılabilirliğini
saptamaktır. Bu noktada uygulamada OHVS metodu kullanıldığı göz önüne
alınarak DHMS sisteminin uygulanabilirliği OHVS metodu üzerinden analiz edilmiş
ve DHMS sisteminin dinamik performans çıktıları ile OHVS metodunun dinamik
performans çıktıları arasında %1 ile %3 arasında oluşan farklar görülmüştür. Bu
sonuçlar dikkate alınarak DHMS’nin dinamik performansının abkant pres sistemi
için yeterli olduğu belirlenmiştir.
Son olarak DHMS’nin ideal dinamik performansının ideale daha fazla oranda
yakınlaştırılması amacıyla DHMS’nin kontrolünü sağlayan yazılım üzerindeki bazı
parametreler değiştirilerek benzer deney sadece DHMS ile tekrarlanmış ve DHMS
metodunun dinamik performansında iyileşmeler gözlenmiştir.