Özet:
Trafik günümüzün en önemli problemlerinden biridir. Araç kullanıcıları zamanlarının büyük bir bölümünü trafikte geçirmektedir. Araç içerisindeki konfor şartlarının sağlanması sürücü ve yolcuların kendilerini daha rahat hissetmesini sağlamaktadır. Buna ek olarak fazla sıcak ya da havalandırması iyi yapılmamış, CO2 miktarı yüksek bir araç kabini sürücülerin kendilerini yorgun hissetmesine, dikkat dağınıklığı ya da kısa süreli uyuklamalar gibi problemlere neden olmaktadır. Araç kabinindeki klima hava menfezlerinden gereğinden hızlı gelen hava da sürücü ve yolcularda baş ağrısı gibi rahatsızlık verici etkiler göstermektedir. Bu durumlar sürüş güvenliği konusunda olumsuz etkilere de neden olmaktadır. Araçlardaki HVAC sistemleri araç kabinin iklimlendirilmesini sağlamaktadır ancak bu sistemlerin konfor şartına uygun iklimlendirme yapması geliştirme yapılması gereken bir alandır.
Bu tez çalışmasında kamyon kabininde konfor şartlarına uygun olan hava dağılımı ve hava hızı hesaplaması hem uygulamalı hem de sayısal hesaplama ile yapılmıştır. Kamyon kabininde ısı kazanç ve kayıplarının hesaplandığı yaz ve kış kliması hesaplamaları yapılmıştır. Yapılan hesaplamalar sonucunda yaz kliması uygulamasında daha fazla ısı kazancı olduğu ve kabin içinin daha fazla soğutma yüküne ihtiyaç olduğu hesaplanmıştır. Bu durum sonucunda kabin içini konfor şartlarına uygun şekilde soğutabilmek için gerekli olan hava debisi ve menfezlerden çıkan hava hızları hesaplanmıştır.
CATIA V5 programı ile konfor şartlarına uygun olarak soğutulacak kamyon kabin ve hava kanallarının üç boyutlu katı modeli oluşturulup bu model kullanılarak hesaplamalı akışkanlar dinamiği ile STAR CCM+ programı çözüm işlemi yapılmıştır. Hesaplamalı akışkanlar dinamiği ile çözüm sırasında, yaz kliması uygulamalı hesaplamasından çıkan toplam hava debisi giriş debisi olarak kullanılmış olup kabin içinde oluşan hava hızları ve hızların dağılımları incelenmiştir.
Çıkan sonuca göre hava hızları istenilen değerlerde çıkmış yolcuyu rahatsız edecek sınırlara ulaşmamıştır.