Özet:
İçten yanmalı motorla tahrik edilen taşıtlarda, taşıtın harekete geçirilmesi ve istenilen
seyir şartında güç talebinin karşılanması, genellikle fosil yakıtlar ile sağlanmaktadır.
20. yüzyılın sonlarında ortaya çıkan petrol krizi, taşıt üreticilerinin yakıt ekonomisi
anlamında teknolojik adımlar atmasını zorunlu hale getirmiştir. Aynı seyir şartını daha
düşük tüketim ile sağlamak adına başlayan bu teknolojik rekabet ile beraber taşıtların
yakıt tüketim değerlerinin modellenmesi ihtiyacı ortaya çıkmıştır. Denenecek yeni
teknolojik gelişmenin bu modeller üzerinde test edilmesi hem daha ekonomik hem de
daha hızlı gelişme kaydetmek adına üreticilere büyük kolaylık sağlamıştır.
Bu çalışmada, İstanbul’ un metrobüs hattında aktif olarak kullanılmakta olan
Mercedes-Benz CapaCity otobüslerin yakıt tüketim değerlerinin modellenmesi
amaçlanmıştır. Bu modelleme işlemi Avrupa Komisyonu tarafından geliştirilen
VECTO (Taşıt Enerji Tüketim Hesaplama Aracı) programı ile yapılmıştır. Yapılan
modellemenin doğrulanabilmesi için, gerçek seyir şartlarında uygulanmış taşıt üstü
testler kullanılmıştır. Yakıt ve emisyon ölçüm cihazıyla donatılmış otobüslerin,
metrobüs rotası üzerinde gerçekleştirdiği seyir esnasında taşıta ait yakıt tüketimi ve
CO2 emisyon değerleri toplanmıştır. Ardından bu veriler, kurulan model sonuçlarıyla
karşılaştırılmıştır.