Abstract:
Sızdırmazlık çok eski zamanlardan beri ihtiyaç duyulan bir kavramdır. İnsanlar eski
çağlarda deri, yün gibi malzemeleri kullanarak kendilerine sızdırmazlık çözümleri
üretmişlerdir. Günümüzde ise makine elemanları sınıfına ait olan döner mil keçeleri
çok sık kullanılan sızdırmazlık elemanlarındandır. Döner mil keçeleri endüstri,
otomotiv, savunma, beyaz eşya ve havacılık gibi birçok uygulamada yaygın olarak
kullanılmaktadır. Bu farklı uygulamaların değişik çalışma şartlarında sızdırmazlık
ihtiyaçları mevcuttur. Bu yüzden keçeler birden çok parametreyi kapsayacak
şekilde sızdırmazlık sağlamak zorunda kalabilmektedir. Bu çalışma kapsamında
sıcaklık, aşınma ve dinamik eksen kaçıklığı(titreşim) parametrelerini dikkate alan
kapsamlı bir sonlu elemanlar modeli Ansys’ de kurulmuştur. Kauçuk malzeme
modeli tek eksenli gerilme testinden elde edilen verilerle iki parametreli MooneyRivlin katsayıları ile tanımlanmıştır. Kauçuk malzemenin yağ içindeki sürtünme
katsayısı, ısıl genleşme katsayısı, ısıl iletkenlik, özgül ısı değerleri ve Archard aşınma
katsayısı deneysel olarak elde edilmiştir. Sonlu elemanlar modeli iki ve üç boyutlu
olarak oluşturulmuştur. Sıcaklık ve aşınma modeli iki ve üç boyutlu geometride
oluşturulabiliyorken, dinamik eksen kaçıklığı sadece üç boyutlu geometride
oluşturulabilmektedir. Keçe aşınma deneyinde, dinamik eksen kaçıklığı olmayan bir
mil kullanılmış ve termal kamera yardımıyla keçe dudağının mil devrine göre
değişen sıcaklık grafiği elde edilmiştir. Bu sıcaklık sadece keçe ile mil
sürtünmesinden kaynaklanan sıcaklık artışıdır. Deneyde ekstra bir sıcaklık girişi
yapılmamıştır. Sıcaklığın keçe dudağında oluşturduğu etkiyi dikkate alabilmek için
sıcaklık analizi sonucu, dinamik analize ön gerilme olarak verilmiştir. Sonrasında
çapta 0,2 mm eksen kaçıklığı olan bir mil ile deneysel olarak keçe dudağının çevresel
olarak nasıl aşındığı incelenmiştir. Her iki durum için Archard aynı aşınma katsayısı
kullanılarak sonlu elemanlar programında doğrulama analizleri yapılmıştır.
Doğrulanan model üzerinden aşınma etkisini azaltmak adına keçe dudağı profilinde
açı farkı oluşturulmuştur. Dinamik eksen kaçıklığı(titreşim) altında keçenin mili
izleyebilme kabiliyetini arttırmak adına keçe dudağına yay gibi görev yapabilecek
ince bir boğaz tasarlanmıştır. Sonrasında ise titreşim altında aşınma etkisini
görebilmek için iki tasarım birleştirilmiştir. Analiz sonuçları incelendiğinde standart
profilli keçenin titreşim altında mil izleme kabiliyetinin yavaş olduğu, yeni
tasarlanan profilli keçenin ise hassas bir şekilde mili izleyebildiği görülmüştür. Bu
yavaş dudak hareketi mil ile arasındaki temas basıncının anlık olarak yok olmasına
ve muhtemel yağ kaçaklarına sebep olmaktadır. Standart profilli keçe ile tasarlanan
keçe sonlu elemanlar modelinde zorlayıcı bir aşınmaya maruz bırakılmış ve
tasarlanan keçenin, standart profilli keçeye göre daha geç aşınma başlangıcına sahip
olduğu görülmüştür. Buna paralel olarak analiz sonucunda tasarlanan keçede
aşınan dudak mesafesinin de daha az olduğu görülmüştür.