Abstract:
Küresel ısınmanın etkilerinden en önemlisi olan karbon salınımı büyük bir problemdir.
Araçların birim km başına daha düşük CO2 salınımı gerçekleştirmesi için çeşitli çalışmalar
yapılmıştır. Ancak yakın gelecekte salınan emisyonu düşürmenin yolu hibrit araçlardan
geçmektedir.
Hibrit araçlarda güç iletim şekilleri; parallel hibrit, seri hibrit ve güç paylaşımlı hibrit
olmak üzere üç şekilde gerçekleşmektedir. Bazı hibrit güç iletim sistemlerinde içten
yanmalı motor aracın hareketine doğrudan katkıda bulunabilir, bazı hibrit güç iletim
sistemlerinde içten yanmalı motor aracın hareketine doğrudan katkıda bulunmaz. En
önemli amaç, içten yanmalı motor ve elektrik motorundan elde edilen gücün şanzıman ve
tekerleklere problemsiz bir şekilde iletilmesidir.
Bu tez çalışmasında, deneysel bir süreç tasarlanarak içten yanmalı motor ve elektrik
motorunun birbirlerinden bağımsız olarak şanzıman girişine güç iletebilmesi için tasarım
yapılmıştır. İçten yanmalı motorun şanzıman girişine güç iletebilmesi için kuru tip
kavrama yerine tork iletim miktarını ve kavrama durumlarını elektronik sinyaller ile
kontrol edilmesini sağlayan elektromanyetik kavrama kullanılmıştır. Elektrik motorunun
şanzıman girişine güç iletimi zincir-dişli mekanizması ile gerçekleştirilmiştir. Elektrik
motorunun şanzıman girişine içten yanmalı motordan bağımsız olarak güç iletebilmesi
için tek yönlü kavrama kullanılmıştır. Bu kavrama ile elektrik motorunun içten yanmalı
motoru döndürmesinin önüne geçilmiş ve içten yanmalı motor ve elektrik motorunun güç
iletimini bağımsız bir şekilde yapılması sağlanmıştır. Bu çalışmada ise süreci deneysel
doğrulamak için sistem tasarlanmıştır.