Özet:
Motor kalibrasyon ve geliştirme çalışmaları finansal ve teknik rekabet sebebiyle günden
güne daha optimize ürünlere ihtiyaç duymaktadır. Günümüzde bir boyutlu motor
modellemesi tekniğinin içten yanmalı motor geliştirme çalışmalarında; motor geliştirme
sürelerinin ve maliyetlerinin azaltılması, farklı parametrelerinin birbirlerine
etkileşimlerini anlama, HIL ve SIL sistemleri olan modellerin entegre edilmesi gibi birçok
alanda kullanması mümkündür. Bu sebeplerden dolayı bir boyutlu motor modellemesi
tekniği içten yanmalı motor geliştirme çalışmalarında kritik rol oynamaktadır. Bu
çalışmada 4 silindirli 600 cc doğal emişli ve port enjeksiyon sistemine sahip Otto
prensibine göre çalışan bir içten yanmalı motor kullanılacaktır. Tezde üzerine çalışacak
motor aynı zamanda Formula Student yarışlarında Yıldız Teknik Üniversitesi YTU Racing
takımının aracının motorudur. Bir boyutlu analiz programı olarak sektörde oldukça
yaygın olarak kullanılan GT- Suite programı kullanılmıştır. Hava yolu modellemesi için
GT-Suite programının alt programı olan GEM 3D programı kullanılmıştır. Hava emiş ve
egzoz hatları bir boyuta indirgenmiş ve çap ve uzunluk gibi geometrik değerleri
analizlerde değişken olarak kullanılmak üzere parametrize edilmiştir. Kurulan bir
boyutlu motor modeli, test datası korelasyonundan sonra emme ve egzoz manifold boru
çap ve uzunlukları, emme ve egzoz valf zamanlamaları daha verimli bir motor elde
edilmek amacıyla optimize edilmiştir. Yakıt tüketimi optimizasyonu yapılırken herhangi
bir dayanım sorunundan kaçınmak için test datasında elde edilen egzoz gaz sıcaklığı limit
olarak kullanılmıştır. Tüm bunların sonunda optimize edilen bir boyutlu motor modeli
kullanılarak kalibrasyon haritaları elde edilmiştir.