YTÜ DSpace Kurumsal Arşivi

Körüklü ağır ticari yolcu otobüsünün araç dinamiği modelinin oluşturulması ve yanal hareketinin kontrolü

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Çifci, Erol
dc.date.accessioned 2024-05-17T10:43:23Z
dc.date.available 2024-05-17T10:43:23Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri http://dspace.yildiz.edu.tr/xmlui/handle/1/13843
dc.description Tez (Yüksek Lisans) - Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2019 en_US
dc.description.abstract Bu tez çalışması kapsamında, ağır ticari körüklü yolcu otobüsünün çoklu cisimler dinamiği modellemesinin oluşturulması, sanal modellerin testler ile doğrulanması, sanal model üzerinden aracın şerit değiştirmesi sırasında savrulma açısı değişiminin incelenmesi ve aracın yanal hareketinin kontrolü için kontrolcü geliştirilmesi bu çalışmasının temelini oluşturmaktadır. Farklı ağır ticari araçlar, binek araçlar ve askeri araçların sanal prototiplerinin oluşturulmasının yanı sıra farklı kontrolcü tipleri hakkında detaylı literatür araştırması yapılmış ve bunlardan yararlanılmıştır. Çalışmanın ilk bölümünde, körüklü yolcu otobüsü hakkında genel bilgiler verilmiştir. Körüklü yolcu otobüsünün körük sisteminin sanal modelinin oluşturulmasının yanında körük sistemine ait kontrolcünün çalışma mantığı husussunda daha önce yazılmış olan makale, tez ve eğitim dokümanlarından kısa bilgiler aktarılmıştır. İkinci bölümde, araç dinamiği analizleri kapsamında kullanılan ticari simülasyon programı olan Msc Adams/Car’ın çalışma mantığı hakkında bilgi verilmiştir. Akabinde körüklü yolcu otobüsünün çoklu cisimler dinamiği modellerinin oluşturulması aşamaları ayrıntılı olarak aktarılmıştır. Üçüncü bölümde, prototip körüklü yolcu otobüsünün teste hazırlanması aşamaları aktarılmıştır. Testler ile yol verisi toplanması kapsamında araç üzerinde enstrümantasyon yapılmıştır. Sensörlerin konumlandırılması ve toplanan verilerinin işlenmesinde kullanılan sinyal işleme yazılımlarıyla birlikte sinyal işleme adımları da aktarılmıştır. Ayrıca yapılan testlerin içeriği hakkında da kısa bilgiler verilmiştir. Dördüncü bölümde, sanal ortamda yapılan simülasyonların sonuçları ve testler ile elde edilen sonuçlar karşılaştırılarak çoklu cisimler dinamiği modelleri doğrulanmaya çalışılmıştır. Bu doğrulama çalışması araca ait körük sisteminin kontrolcüsünün oluşturulması ve geliştirilmesi çalışmalarına temel oluşturacaktır. Beşinci bölüm, körüklü yolcu otobüsünün matematiksel ifadesinin incelenmesi ve hareket denklemlerinin çıkarılması çalışmalarını kapsamaktadır. Altıncı bölümde ise körük sisteminde MR damper kullanılması ve bu kapsamda Matlab/Simulink ortamında kontrolcünün geliştirilmesi çalışması detaylı incelenmiştir. Msc Adam/Car ortamında hazırlanan sanal araç dinamiği modeli ile Matlab/Simulink ortamında hazırlanan kontrolcünün eş zamanlı çalışması mantığı aktarılmıştır. Daha sonra araç dinamiği modeli ile körük sisteminin kontrolcüsünün eşzamanlı simülasyonları çalışmaları derinleştirilmiş ve simülasyonlar ile elde edilen sonuçlar, aracın körük sisteminin test sonuçları ile karşılaştırılmıştır. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.subject Taşıt dinamiği en_US
dc.subject Körüklü otobüs en_US
dc.subject Msc Adams, MR damper en_US
dc.subject Taşıt kontrol en_US
dc.title Körüklü ağır ticari yolcu otobüsünün araç dinamiği modelinin oluşturulması ve yanal hareketinin kontrolü en_US
dc.type Thesis en_US


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster