Özet:
Sabit veya döner kanatlar, hava araçlarında kaldırma kuvveti sağlar. Hava araçları
kaldırma sağlamak için döner kanatlar kullandığında “pervane kanatlı, rotorlu uçak” adı
verilir ve bu sistem helikopterlerde, otojirde ve cayrodin’de görülebilir. Bu çalışmanın
konusu olan helikopterler çoğunlukla arama kurtarma, ulaşım ve askeri amaçlarla
kullanılmaktadır. Bu amaçları yerine getirmek için helikopterlerin tasarım sürecinde
rotor parçaları tandem rotorlar, koaksiyel(eş-eksenli) rotorlar gibi çeşitli şekillerde
tasarlanmalıdırlar. Genellikle helikopterlerin bir veya iki rotoru vardır ve bu iki rotorlu
system esas olarak ana rotor ve kuyruk rotorundan oluşur. Ana rotor sistemi ayrıca yarırijit rotor, rijit rotor ve tam mafsallı olarak sınıflandırılabilir. Tamamen mafsallı ana rotor
sistemi, helikopterin her palinin ana rotor göbeğine menteşe/menteşelerle bağlayan ve
her palin birbirinden bağımsız olarak çırpınmasına, ilerleme-gerilemesine ve hatve
değişimine izin verir. Temel olarak tamamen mafsallı ana rotor sistemi, paller, ana rotor
göbeği, elastomer yataklar, pal bağlantı kolları, hatve değişim kolları, ve eğilebilen
plakadan oluşmaktadır. Bu çalışmada titanyum/çelik alaşımları ve kompozit malzeme
kullanılarak tam mafsallı ana rotor göbeğinin mekanik dayanımı araştırmak için
tasarlanmış ve ana rotor göbeğinin kritik bölgeleri tartışılmıştır. Bu bir ağırlık azaltma
probleminin bir sonucudur. Bu amaçla maksimum uçuş yükleri altında gerilimenin kritik
olduğu bölgeleri bulmak için sonlu eleman paket programı “ABAQUS” kullanılarak
analizler yapılmış ve uçuş sırasında oluşan yüklerin maksimum değerleri statik analiz de
sisteme uygulanarak ağırlık ve dayanım açısından en iyi tasarıma ulaşılmıştır.