dc.description.abstract |
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim beşinci sınıf fen ve teknoloji dersi için geliştirilen zenginleştirilmiş ve yarı zenginleştirilmiş beyin uyumlu öğretim ortamları tasarımlarının öğrencilerin erişileri, derse yönelik ilgileri ve öğrenmenin kalıcılığı üzerine etkisini incelemektir. Araştırmanın deney ve kontrol grupları yansız atama yoluyla eşitlenmesi mümkün olmadığından araştırma modeli, "eşitlenmemiş kontrol gruplu yarı deneysel" dir. Araştırmanın deneklerini, Mihriban Emin Günel İlköğretim Okulu 2007-2008 eğitim-öğretim yılında 5. sınıfa devam eden toplam 118 öğrenci oluşturmaktadır. Beşinci sınıfların var olan üç şubesi kura çekilerek Deney1, Deney2 ve Kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Çalışmanın verileri, Başarı Testi ve Demirtaşlı (1992)'nın ?Fen Bilimleri İlgi Envanteri?nden yararlanılarak bu araştırma için düzenlenen Fen ve Teknoloji Dersi İlgi Envanteri araçlarıyla toplanmıştır. Başarı Testin'in ortalama güçlüğü, .55 ve KR 20, güvenirlik katsayısı ise, .90 olarak tespit edilmiştir. Fen ve Teknoloji Dersi İlgi Envanteri'nin Cronbach Alfa istatistiği ile hesaplanan iç tutarlılık değeri, .88 olarak tespit edilmiştirÇalışmada, öğretim ortamlarının zenginleştirilmesi, duyguya yönelik iklim oluşturma, stresi yönetme, fiziksel hareket, duyulara hitap eden fiziksel ortam, meydan okuma, sosyal gruplar oluşturma, yeterli zaman, dönüt ve değerlendirme olmak üzere 9 öğede tasarlanmış ve 4 hafta (18 saat) süre ile uygulanmıştır.Araştırmanın sonunda, zenginleştirilmiş beyin uyumlu öğretim ortamı uygulamasının yapıldığı gruptaki öğrencilerin erişi, kalıcılık puanları ve fen ve teknoloji dersine karşı olan ilgileri, yarı zenginleştirilmiş ve zenginleştirilmemiş gruplarınkinden, beklenti yönünde farklı çıkmıştır. |
|