YTÜ DSpace Kurumsal Arşivi

İngilizce öğretmen adaylarının İnglizce ve öğretmenlik becerilerine ilişkin öz-yeterlik inançları arasındaki ilişki

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Y. Doç. Dr. Feza Orhan
dc.contributor.author Büyükduman, Figen İlke
dc.date.accessioned 2018-06-04T11:28:42Z
dc.date.available 2018-06-04T11:28:42Z
dc.date.issued 2006
dc.identifier.uri http://localhost:6060/xmlui/handle/1/182
dc.description Tez (Doktora) - Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2006
dc.description.abstract yeterlik inancı, insanın bir işi yapmak için gerekli becerilere sahip olduğuna ilişkin inancıdır. Öz yeterlik inancının insan davranışlarını etkilediği, çünkü davranışların, büyük ölçüde, gerçekte doğru olandan çok, insanların neyin doğru olduğu yolundaki inançlarına dayandığı düşünülmektedir. Öğretmen öz yeterliği ise öğrencilerin başarılarını etkileme konusunda öğretmenin kendi becerilerine olan yargısı şeklinde tanımlanmaktadır.Bu araştırmada, İngilizce öğretmen adaylarının öğretmenlik ve yabancı dil olarak İngilizce kullanma becerilerine ilişkin öz yeterlik inançları arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığına bakılmıştır. Bu bağlamda, öğretmen adaylarının öğretmenliğe ilişkin öz yeterliliklerinde öğrenci katılımı/ öğretim stratejiyerleri ve sınıf yönetimi alt boyutları ve yabancı dil olarak İngilizce kullanmaya ilişkin okuma, dinleme, konuşma ve yazma olmak üzere dört temel beceride öz yeterlik düzeyleri incelenmiştir. Genel olarak, öğretmenlik ve İngilizce özyeterliğinde aday öğretmenlerin öğrenim görmekte oldukları üniversiteye göre karşılaştırmaları yapılmıştır Bunun yanı sıra, öğretmen adaylarının öğretmenlik ve İngilizce öz yeterliklerinde öğrenim görmekte oldukları üniversite ve mezun oldukları lise türünün etkili olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu, Türkiye'nin İngilizce öğretmeni yetiştiren 20 farklı üniversitesindeki toplam 1182 öğretmen adayı oluşturmuştur.Veriler, Tschannen-Moran ve Hoy tarafından geliştirilen "Öğretmen Öz Yeterliği Ölçeği" ve araştırmacı tarafından geliştirilen "Yabancı Dil Olarak İngilizce Becerisine Yönelik Öz Yeterlik Ölçeği" ile toplanmıştır.Araştırma sonucu elde edilen bulgular, öğretmen adaylarının, öğretmenlik ve İngilizce öz yeterliğine ilişkin öz yeterlik inançları arasında anlamlı ilişki olmadığını ortaya koymuştur.Öğretmenliğe ve İngilizceye ilişkin öz yeterlik inancında bazı üniversiteler arasında anlamlı farkın olduğu saptanmıştır. Mezun olunan lise türünün İngilizce öğretmen adaylarının öğretmenlik ve yabancı dil olarak İngilizce kullanma becerilerine ilişkin öz yeterlik inançlarında anlamlı bir fark yaratmadığı saptanmıştır.Anahtar Sözcükler: Öz-yeterlik inancı, aday öğretmen, öğretmen eğitimi, yabancı dil olarak İngilizce öğretimi.
dc.subject Sosyal öğrenme durumu
dc.subject Taklit yolu ile öğrenme durumu
dc.subject Dolaylı öğrenme
dc.title İngilizce öğretmen adaylarının İnglizce ve öğretmenlik becerilerine ilişkin öz-yeterlik inançları arasındaki ilişki
dc.type Tez


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster