Özet:
Bu çalışmada, Yıldız Teknik Üniversitesi öğrencilerinin matematik başarılan ile öğrenci seçme sınavındaki (ÖSS) sayısal puanlan, algıladıkları problem çözme becerileri, özyeterlik algılan ve bilişüstü özdüzenleme stratejileri arasındaki açıklayıcı ve yordayıcı ilişkiler örüntüsü belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın deneklerini, 2005- 2006 öğretim yılında Yıldız Teknik Üniversitesinin farklı bölümlerinde okuyup "Matematik F dersini alan 208'i kız 598'i erkek olmak üzere toplam 806 öğrenci oluşturmuştur. İlişkisel tarama türünde olan araştırmada öğrencilerin bilişüstü özdüzenleme stratejilerini ve özyeterlik algılannı belirlemek amacıyla Pintrich, Smith, Garcia ve McKeachie tarafından geliştirilen ve dilsel eşdeğerlik, geçerlik ve güvenirlik çalışması Altun ve Erden (2006) tarafından yapılan "Öğrenmede Motive Edici Stratejiler Ölçeği" kullanılmıştır. Öğrencilerin algıladıklan problem çözme becerilerini belirlemek amacıyla, Heppner ve Petersen tarafından geliştirilen, dilsel eşdeğerlik, geçerlik ve güvenirlik çalışması, Şahin, Şahin ve Heppner (1993) tarafından yapılan "Problem Çözme Envanteri" kullanılmıştır. Öğrencilerin ÖSS sayısal puanlan YTU Öğrenci İşleri Daire Başkanlığından alınmıştır. Öğrencilerin "matematik F' dersindeki dönem sonu basan ortalamaları, matematik basan puanı olarak kabul edilmiştir. Araştırma bulgularında, öğrencilerin; özyeterlik algılan ile algıladıklan problem çözme becerileri arasında, bilişüstü özdüzenleme stratejileri ile algıladıklan problem çözme becerileri arasında, özyeterlik algılan ile bilişüstü özdüzenleme stratejileri arasında doğrusal yönde anlamlı ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin, özyeterlik algılan, bilişüstü özdüzenleme stratejileri ve ÖSS sayısal puanlannm matematik başansını yordamada anlamlı bir güce sahip olduğu, diğer taraftan algıladıklan problem çözme becerilerinin matematik başansını yordamda anlamlı bir güce sahip olmadığı belirlenmiştir. Aynca bu bulgulara dayalı olarak söz konusu değişkenler arasındaki ilişkiyi gösteren model, öğrencilerin ÖSS'ye giriş yıllarına göre ayn ayrı doğrulanmıştır. Anahtar Sözcükler: Algılanan problem çözme becerisi, bilişüstü özdüzenleme, stratejileri, öz-yeterlik algısı, ÖSS, matematik başarısı