Özet:
Bu çalısmada 10. sınıf öğrencilerinin, matematik basarıları ile matematikle ilgiliakademik benlikleri, matematik kaygıları, matematiğin doğasına iliskin inanısları,geçmis matematik basarıları ve mantıklı düsünme yetenekleri arasındaki açıklayıcıve yordayıcı iliskiler örüntüsü incelenmistir. Çalısmaya bir devlet lisesine devameden 348 onuncu sınıf öğrencisi katılmıstır. İliskisel tarama türünde olan çalısmada öğrencilerin matematikle ilgili akademik benlik kavramlarını ölçmek için Brookover,Erikson ile Joiner (1967) tarafından gelistirilen ve Senemoğlu (1990) tarafından Türkçe'ye uyarlanan "Akademik Benlik Kavramı Ölçeği" kullanılmıstır. Öğrencilerin matematik kaygıları Erktin (1989) tarafından gelistirilen "MatematikKaygısı Ölçeği" ile ölçülmüstür. Öğrencilerin matematiğin doğasıyla ilgiliinanıslarını ölçmek için Collier (1972) tarafından gelistirilen ve Türkçe'yeuyarlaması arastırmacı tarafından yapılan "Matematik ve Matematik Öğretimiyle İlgili İnanıslar Ölçeği'nin Matematikle İlgili İnanıslar" alt boyutu kullanılmıstır.Öğrencilerin mantıklı düsünme yeteneklerini belirlemek amacıyla Tobin ve Capie(1981) tarafından gelistirilen ve Geban, Askar ile Özkan (1992) tarafından Türkçe'yeuyarlanan "Mantıksal Düsünme Yeteneği Testi" kullanılmıstır. Geçmis matematik basarısı, öğrencilerin 2005-2006 Öğretim Yılı dokuzuncu sınıf birinci dönem matematik dersi karne notları ile ölçülmüstür. Öğrencilerin 2006-2007 öğretim yılıonuncu sınıf birinci dönem matematik dersi karne notları ise matematik basarı ölçüsü olarak kabul edilmistir. Arastırmanın bulguları, matematik basarısı, matematikle ilgili akademik benlik, matematiğin doğasıyla ilgili inanıslar, matematik kaygısı,mantıklı düsünme yeteneği ve geçmis matematik basarısı arasındaki tüm ikiliiliskilerin anlamlı olduğunu ortaya koymaktadır. Model analizi sonuçlarına göresadece geçmis matematik basarısı ve matematikle ilgili akademik benlik kavramının matematik basarısını doğrudan anlamlı bir sekilde yordadığı bulunmustur. Matematik kaygısı ve matematiğin doğasıyla ilgili inanıslar matematikle ilgili akademik benlik vasıtası ile matematik basarısını etkilemektedir. Mantıklı düsünme yeteneğinin matematik basarısının doğrudan anlamlı bir yordayıcısı olmadığı ancak arastırmanın diğer bağımsız değiskenler aracılığıyla dolaylı bir sekilde matematik basarısıyla ilintili olduğu belirlenmistir. Böylece gelistirilen modelle matematik basarısındaki varyansın %48'nin açıklanabildiği görülmüstür.Anahtar Kelimeler: Geçmis matematik basarısı, matematikle ilgili akademik benlik,matematik kaygısı, matematiğin doğasıyla ilgili inanıslar, mantıklı düsünme yeteneği, matematik basarısı, matematik basarısının yordanması.