Özet:
Yabancı dil öğretimi pek çok bileşenden oluşan karmaşık bir yapıya sahiptir. Bu araştırmada belirtilen bileşenlerden birisi öğretmen tutumu, diğeri ise öğretim gereci olan ders kitabında yansıtılan yöntemdir. Bu araştırmada Anadolu Liseleri Hazırlık sınıflarında İngilizce dil öğretiminde öğretmen tutumunun ve izlenen yöntemin sınıf içi etkileşimi belirlemedeki rolünün incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda İstanbul'da bir Anadolu Lisesi'nin Hazırlık sınıflarında ders veren üç İngilizce öğretmeniyle görüşme yapılıp, onların deneyimleri ve eğitim geçmişleri ile ilgili bilgi alınmıştır. Bu öğretmenlerin sınıflarında ders kayıtlan yapılmış ve bu kayıtlar çeviri yazıya dönüştürülmüştür. Yapılan kayıtlara dayalı olarak öğretmenlerin tutumları ile ders kitabında izlenen yöntemin sınıf içi etkileşimi nasıl belirlediği incelenmiştir. Elde edilen veriyi desteklemek için ayrıca üç öğretmene sormaca verilmiş ve kendileriyle görüşmeler yapılmıştır. Ders gözlemi, sormaca ve görüşmeye dayalı olarak elde edilen verinin incelenmesi sonucu öğretmenlerin tutumları ile işlenen kitapta izlenen yöntemin sınıf içi etkileşimde önemli bir rol oynadığı ve öğretmenlerin eğitim ve öğretim geçmişleri, deneyimleri gibi pek çok unsurun onların sınıf içinde sergiledikleri tutumlara yansıdığı ve bu tutumların devingen olup değişebildiği belirlenmiştir. Öğretmen tutumlarının bu özellikleri, etkileşimsel dil öğrenimi için etkili hizmet-içi öğretmen eğitim programlarının gerekliliği ortaya çıkarmıştır. XI