Özet:
Bu çalışmada, okuduğunu anlama becerilerinin gelişiminde, ev çevresinin ve ailenin destek biçiminin özellikleri ve çocuğun okumaya olan tutumunun etkisi incelenmiştir.Bu amaçla, ilköğretim ikinci sınıf öğrencileri, okuduğunu anlama düzeyleri değerlendirilerek yüksek ve düşük olmak üzere iki gruba ayrılmış ve iki grubun ev çevresi, aile özellikleri, ailenin okuma faaliyetlerini destekleme biçimi, çocuğun okuma materyallerine duyduğu ilgi ve okuma faaliyetine olan tutum karşılaştırılmıştır.Uygulama İstanbul'un Avrupa yakasında bulunan iki devlet okulundaki II. sınıflarda okuyan 146 çocuk ve ailesi üzerinde yürütülmüştür.Araştırma sonucunda; annelerin, okul öncesi dönemde, öğrencilerin okuma faaliyetlerine destek vermeleri anlama düzeyini etkileyen bir faktör olarak görülürken, öğrencilerin okuma materyallerine ilgileri, anlama becerisine etki eden bir faktör olarak bulunmamıştır. Bunun yanında, araştırmanın sonucunda elde edilen verilere göre, çocuğun okumaya karşı geliştirdiği olumlu veya olumsuz tutum,çocuğun okuduğunu anlama düzeyine etki eden bir faktördür.