Özet:
Mekan pazarlama yaklaşımı, mekan için olumlu imaj yaratılarak girişimcilerin, turistlerin, kurumların, etkinliklerin ve benzeri öğelerin mekana çekilmesi gibi farklı amaçlarla kullanılmıştır. Bugün de kentler turistleri, yatırımları, şirketleri ve yetenekli işgücünü mekanlarına çekmeye ve ayrıca ihracat için yeni pazarlar bulmaya çalışmaktadırlar. Bu amaçla kentler stratejik pazarlama yönetimi araçlarını kullanmakta ve mekanlarını marka haline getirmeye çalışmaktadırlar. Bu çalışmada, küresel ölçekte rekabet koşullarının farklılaşması ve endüstrisizleşme süreçlerinin sonucunda gittikçe önem kazanan kent pazarlama stratejilerinin Avrupa örneklerinin değerlendirmesi yapılmaktadır. Mekan pazarlama yaklaşımı küreselleşme sürecinde yaşanan rekabet ortamında gerek duyulan bir strateji olduğu için bu çalışmada seçilen örnek kentler, küreselleşme sürecinde İstanbul'un da içinde yer aldığı gama kentler statüsünde yer alan ve küresel sisteme eklemlenebilmek için sahip olmadıkları yeni kapasiteleri mekan pazarlama tekniklerini de uygulayarak geliştiren ve çekici kent ortamı yaratarak küresel aktörleri kazanmayı hedefleyen merkez Avrupa kentlerinden seçilmişlerdir. Çalışmanın kuramsal bölümünde kavramın açıklanmasında yararlanılan kentsel rekabet ortamı, yerel ekonomik gelişim, kültür odakları ve yaratıcı işgücü yaklaşımları açıklanmaktadır. Tezin üçüncü bölümünde örnek alan seçiminin dayandığı ölçütler belirtilmekte dördüncü ve beşinci bölümlerde de seçilen Berlin ve Barselona kentlerinin kenti pazarlama süreçleri anlatılmaktadır. Sonuç bölümünde de araştırılan kavramın ve incelenen örneklerin ortaya koyduğu veriler tartışılmaktadır.