Abstract:
Felsefe, psikanaliz, antropoloji ve sinema literatürlerinde `öteki' ile ilişkinin kuramsal olarak nasıl kavramsallaştırıldığı incelenmiştir. Dünyada "öteki" ile ilişki kuran sanat yapıtlarının ve süreçlerinin tarihsel gelişimi ile bu yapıt ve süreçleri tanımlamak için önerilen kavramlar incelenmiştir. İstanbul'dan seçilen dört örnek olarak Oda Projesi, Kutluğ Ataman'ın Peruk Takan Kadınlar ve Küba adlı video enstalasyonları, Selda Asal'ın Umudun Geri Kazanılması projesi Hale Tenger'in Temiz Ölüm Nöbeti: Bosna-Hersek, Dışarı Çıkamadık Çünkü Hep Dışardaydık çeri Giremedik Çünkü Hep İçerdeydik ve Sandık Odası adlı yapıtları ve üretim süreçleri bağlamında `öteki' ve `ötekilik' durumu ile nasıl bir ilişki kurdukları incelenmiştir.Bunu yaparken, seçilen kuramsal kavramsallaştırmalardan yararlanılmıştır.