Özet:
Günümüzde tüm dünyada, kalite en önemli rekabet unsuru olmuştur. Müşteriye kalite güvencesi verilmesi önemli bir işletme politikası haline gelmiştir. ISO 9000 Kalite Güvence Standartları, işletmenin gereksinim duyduğu kalite güvence sistemini kurmakta kullanabileceği bir modeldir. Bu sebeple bu çalışmada, mimarlık bürolarında ISO 9001 Kalite Güvence Standardı' nın uygulanması araştırılmış, tasarım ve projelendirme faaliyetlerindeki uygulama adımları incelenmiştir. Kalite kavramının önem kazanmasıyla birlikte kalite kontrol, kalite güvencesi gibi kavramlar da önem kazanmıştır. Kalite ile ilgili gelişmelerin sonucunda günümüzde de oldukça fazla kabul görmeye başlayan "toplam kalite yönetimi" anlayışı doğmuştur. Bu gelişmelere paralel olarak yapılarda da kalite isteği ortaya çıkmıştır. Yapılarda kaliteyi etkileyen pek çok faktör olmasına rağmen -tez konusunun da sınırlandırıldığı- tasarım ve projelendirme faaliyetlerinin etkisi oldukça fazladır. Uluslararası ticari ilişkilerin artması ve karmaşıklaşması sonucu ISO tarafından, uluslararası standartlar yayınlanması gereği duyulmuştur. 1987'de, ISO 9000 Kalite Yönetimi ve Kalite Güvencesi Standartları yayınlanmıştır. ISO 9000 KGS, ürüne değil, ürünü ortaya çıkartmakta kullanılan sisteme yönelik standartlardır ve kalite güvencesi üzerine yayınlanan standartlardan oluşmaktadır. ISO 9000 KGS'na sahip olmak için yapılması gereken temel faaliyetler vardır. Mimari tasarım bürolarının, ISO 9001 standardını kullanması uygundur. Bu standarda sahip olabilmek için, maddelerin çok iyi yorumlanması gerektiğinden ISO 9001 KGS'nin maddeleri tek tek açıklanmış, mimari tasarım bürosunun faaliyetlerine göre yorumlanmaya çalışılmıştır. Mimari tasarım bürosunun ana faaliyetinin tasarım ve projelendirme olduğu düşünülürse, standardın "tasarım kontrolü" maddesi, bu süreçler için önem kazanmaktadır. Bu sebeple, tasarım ve projelendirme faaliyetlerinin aşamaları açıklanmış, bu aşamalarda sistemin nasıl kurulabileceği ve hazırlanabilecek prosedürlere yer verilmiştir. Mimarlık bürolarının bu sistemi kurmaları için, maddeleri çok iyi yorumlamaları aynı zamanda büroda verilen hizmetleri belirlemeleri, organizasyon yapılarını ve iş akış şemalarını tanımlamaları gerekir. Bu hazırlıkların ardından, sistem kurma faaliyetlerine başlamalıdırlar.