Abstract:
Bu çalışmanın amacı, kurumların başarılı bir şekilde hayatta kalmalarında en önemli faktörlerin başında gelen örgüt kültürü ile kurumsal itibar arasındaki ilişkiyi incelemektir. Çalışmamızda özel sektörde faaliyet gösteren dünya çapında bir teknoloji firması seçilmiş ve bu firmanın dört farklı ülke ofisinde toplam 47 kişiyle çalışma yürütülmüştür. Örneklemimizde yer alan çalışanlara, demografik sorularla beraber hem mevcut örgüt kültürü tipi algılamaları hem de tercih ettikleri örgüt kültürü tipi ile ilgili anket soruları yöneltilmiştir. Bu bilgilerle beraber, kişilerin kurumlarına dair olan itibar algıları da öğrenilmiştir. Yapılan parametrik olmayan analizlerde, algılanan örgüt kültürü tipi ile kurumsal itibar algısı arasında bir ilişki olduğunu kanıtlayacak çıktılar elde edilememiştir. Bununla beraber, kişilerin algılanan örgüt kültürü tipi ve tercih ettikleri örgüt kültürü tipi arasındaki uyum/uyumsuzlukla, itibar algıları arasında anlamlı bir ilişki bulunmuş; kişilerin çalıştıkları şirketteki kültür ile tercih ettikleri kültür uyuştuğunda, algılanan kurumsal itibar seviyesinin yükseldiği tespit edilmiştir. Yapılan diğer analizlerde ise, bulunulan ülke ofisi ile mevcut örgüt kültürü tipi arasında bir bağ bulunmuştur. Bu da göstermektedir ki, farklı ülkelerde aynı şirket adına çalışan kişiler, farklı örgüt kültürü tiplerine maruz kalabilmektedir. Ayrıca, çalışanların kıdemi ile algıladıkları mevcut örgüt kültürü tipi arasında da bir bağ bulunmuştur. Bununla beraber çalışılan ülke ofisi ve çalışanların kıdemi ile kurumsal itibar algısı arasında yine istatistiki olarak anlamlı bir bağ olduğu ortaya çıkmıştır. Çalışmanın son bölümünde, bulunan sonuçlara açıklamalar getirilmiş, çalışmanın kısıtları değerlendirilmiş ve de hem iş dünyası hem de gelecekteki akademik çalışmalar için önerilerde bulunulmuştur.