Özet:
Günümüzde değişimin hızı geçmiştekinden çok farklı şekilde hiç olmadığı kadar
dinamik ve yıkıcıdır. Şirketlerin bu değişimi yakalaması, adapte olması ve
doğurabileceği muazzam fırsatlardan yararlanabilmesi içinse üst düzey yöneticilerin
biliş yapısı, karar kalitesi, cesareti ve buna yönelik akıllı stratejileri hayata geçirmesi
insanlığın ve kurumların geleceği üzerinde hayati rol oynamaktadır.
Bu araştırmada, son dönemde stratejik değişim üzerine yapılan çalışmalarda ağırlığı
gün geçtikçe artan ve temel olarak belirsizliklerin anlamlandırılarak yapılandırılması
olarak tanımlayabileceğimiz ‘’anlamlandırma’’ kavramı strateji perspektifi üzerinden
incelenmektedir. Şirketlerde stratejik karar verme üzerinde önemli rol oynayan üst
düzey yöneticilerin kendilerine tahsis edilen stratejik rolleri nasıl etkiledikleri, gelecek
üzerinde etkili olacak belirsizlikleri nasıl anlamlandırdıkları ve buna yönelik
stratejileri nasıl inşa ettiklerine dair bir çerçeve sunulmaktadır. Aynı zamanda alan
yazınında şirketlerdeki anlamlandırma süreçlerinin araştırılmasına dair boşluğa da bir
katkı sağlanması amaçlanmaktadır.
Çalışma, nitel araştırma yöntemi kullanılarak Türkiye’nin en büyük holding
şirketlerinden birine bağlı olarak otomotiv sektöründe uluslararası ölçekte faaliyet
gösteren şirkette stratejik karar verici pozisyonda rol oynayan 10 üst düzey yöneticiyle
yüz yüze yapılan görüşmelerin betimsel bir yaklaşımla sistematik analizi sonucu elde
edilen bulguların yorumlanmasına dayanmaktadır.
Araştırma sonucunda ise şirketlerde karar verici pozisyonda görev yapan üst düzey
yöneticilerin gelecek belirsizlikleri beş aşamada anlamlandırdığı ve bu sürecin
kapsayıcı bir haritası ortaya konmuştur.