Özet:
Türkiye genelinde sosyal medya kullanıcılarının demografik yapısını, hangi sosyal
medya mecrasını ne için kullandığını, sosyal hayattaki davranışlarıyla sosyal medya
mecrasındaki davranışlarını karşılaştırmak bu tezin genel amacını oluşturmaktadır.
Tezin ilk bölümünde hızlı bir şekilde gelişen sosyal medya mecrasının geldiği
noktada çözümlenmesi gereken problemlerinden birisi “kullanıcılar hangi sebeplerle
sosyal medyayı tercih eder ve hangi sosyal medya mecrasını tercih sebepleri
nelerdir” problemi ortaya çıkartılmıştır.
İkinci bölümde, sosyal medyanın tarihçesi, hangi teknolojik alt yapıyla birlikte
insanlar için artık bir ihtiyaç haline geldiğini ve Türkiye’de en çok kullanılan sosyal
medya mecraları incelenmiştir. İletişim kavramının geleneksel kavramdan çıkıp
bireyler için yeni bir iletişim mecrası haline gelmesi, algı, bilinç ve bilinç dışı
kavramlarıyla birlikte incelenmiştir.
Üçüncü bölümde ise, Türkiye genelinde demografik yapıya uygun şekilde Method
Research Company danışmanlığında 700 kişiyle yüz yüze anket yapılmıştır. Bu
anketin neticesinde masa başı editörlerinin, yapılan araştırmanın gerçekliğine kuşku
düşürecek anketleri eleme yapmasıyla sayı 616 ya kadar indirilmiştir. Bu anketin
içerisinde sosyal medya kullanıcılarının demografik yapısı, günlük internete
bağlanma süreleri, sosyal medyada vakit geçirme süreleri ve Psikolojik Analiz
Soruları’ da eklenerek sosyal medya kullanıcılarının davranış şekilleri incelenmeye
çalışılmıştır. Tüm davranış şekilleri cinsiyet, il, eğitim ve yaş grupları olarak baz
alınıp incelenmiştir.
Son bölümde ise sonuç ve öneriler kısmı olarak ikiye ayrılmıştır. Sonuç kısmında
kişilerin genel kullanımı, tercih ve kullanıcı davranışlarıyla alakalı araştırma
sonuçları değerlendirilmiştir. Öneri kısmında ise kurumların sosyal medya
kullanırken kişilerin kullanım davranışlarına göre nasıl sosyal medya stratejisi
geliştirmeleri konusunda öneriler ortaya konulmuştur.