No matter how enlightened with secular, scientific and technological developments, the contemporary world society has been striving to fill the spiritual gap created by the modern era. This gap, especially deepened in the last decade, has led societies to re-embrace their religious and national values all over the world. This tendency verifies the concept of Post-Secularism, proposed by Jürgen Habermas, as the inevitable consequence of secularism and the continuation of post-modernism. The aim of this study is to examine whether this tendency has also been experienced in today's Turkey through a thorough research in the contemporary art market. In this research, hundreds of oil paintings exhibited during the last decade of the Turkish art market are examined and the most appropriate samples are selected for visual discourse analysis. During the analysis, it is observed that there is an increasing tendency in prevalance to revive the Islamic symbols and traditional Turkish motifs within the contemporary oil paintings in Turkish art market. In order to understand how to read these religious and traditional discourses in the paintings, this thesis is based on the Art Theory of Pierre Bourdieu and the study of Re-invention of Tradition by Eric Hobsbawm.
Her ne kadar seküler, bilimsel ve teknolojik gelişmeler ile aydınlanmış olsa da,
çağdaş dünya toplumu modern çağın açmış olduğu manevi boşluğu doldurma
çabasındadır. Özellikle son on yıldır daha da derinleşen bu boşluk, toplumları dini ve
milli değerlerine yeniden sarılmaya yöneltmiştir. Bu eğilim, Jürgen Habermas'ın öne
sürdüğü post-modernizmin devamı ve sekülerizmin kaçınılmaz sonucu olan postsekülerizmin
günümüzde yaşanmakta olduğunu göstermektedir. Bu tez, Türkiye'de
de böyle bir eğilimin yaşanmakta olduğu gerçeğini, çağdaş sanat piyasasını
inceleyerek ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu çalışmada, Türk sanat piyasasının
son on yılında sergilenen yağlı boya resimler incelenmiş ve araştırmanın amacına
uygun örneklerin görsel söylem çözümlemesi yapılmıştır. İncelenen resimlerde, tıpkı
geleneksel el sanatlarında olduğu gibi çağdaş yağlı boya resim sanatında da İslami
semboller ile geleneksel Türk motiflerine rastlanmıştır. Bu inceleme sonucunda,
yağlı boya resimlerde dinin ve geleneğin yeniden doğuşu yönünde gözle görülür bir
eğilim olduğu kanaatine varılmıştır. Çağdaş Türk sanat piyasasında çoğunlukta olan
bu tür resimlerdeki dini ve geleneksel söylemleri daha iyi okuyabilmek için Pierre
Boerdieu'nun Sanat Teorisine ve Eric Hobsbawm'ın Geleneğin Yeniden İcadı adlı
çalışmasına başvurulmuştur.